Niels Baas, ceo NLZIET: ‘Tv-zenders moeten over eigen schaduw durven stappen’
Het zat er al een tijdje aan te komen, maar vorige week was het zover. Voor het enorme bedrag van 44 miljard euro kocht Disney een groot deel van media- en filmbedrijf 21st Century Fox. Het is een van de grootste mediaovernames van de laatste tien jaar met mogelijk ingrijpende gevolgen voor tv-kijkers en liefhebbers van series en films.
Waar veel Disneyfilms en –series nu zijn te zien bij de tv-omroepen en bijvoorbeeld Netflix, gaat dat straks zo goed als zeker veranderen. De entertainmentreus werkt aan een eigen streamingdienst die in 2019 klaar moet zijn. Hoe deze eruit gaat zien is nog niet bekend, maar Disney kan de films en series van 21st Century Fox goed gebruiken.
Disney heeft al een enorme catalogus aan films en series, het bedrijf is goed voor een aandeel van 15% in de filmindustrie. De overname van 21st Century Fox zorgt in één klap voor een verdubbeling. Niet alleen krijgt Disney nu de rechten van grote kaskrakers en tv-series, het verwerft tevens een meerderheidsbelang in de videodienst Hulu.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid