Overslaan en naar de inhoud gaan

Marketeers willen regie terug over programmatic

35% van de grote adverteerders breidde in 2017 hun in-house programmatic media-inkoop uit. Aldus onderzoek van ANA.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Merken reageren hiermee op transparantie- en brand safety-issues. Volgens onderzoek van Forrester en ANA, de Amerikaanse associatie van adverteerders, breidde zo’n 35 procent van de marketeers hun in-house programmatic media-inkoop in 2017 uit, ten koste van de externe bureaus.

related partner content for mobile comes here

Dat is een flinke stijging ten opzichte van 2016, toen nog 14 procent aan gaf hiermee bezig te zijn.

ANA en Forrester ondervroegen voor ‘The State of Programmatic Media Buying’ 149 senior marketeers aan opdrachtgeverszijde, de helft met mediabudgetten van 100 miljoen dollar of meer.

Wat blijkt: het aantal respondenten dat nog geen harde afspraken met hun bureau heeft gemaakt over programmatic advertising (waarbij geen duidelijkheid is over marges en fees) is gehalveerd: van 34 procent in 2016 naar 19 procent in 2017.

40 procent van de respondenten geeft aan tevreden te zijn over de mate van transparantie wat betreft hun mediabestedingen. De rest is ontevreden, met name over factoren als verborgen kosten, teveel tussenpersonen en niet precies weten waar de online advertenties worden getoond.

78 procent geeft aan bezorgd of erg bezorgd te zijn over brand safety in relatie tot programmatic advertising.

ANA concludeert uit het onderzoek dat bureaus nog steeds wel een belangrijke rol spelen in de executie van campagnes, maar dat steeds meer marketeers de strategierol naar zich toe trekken.

69 procent van de respondenten geeft aan zelf de campagnestrategie te voeren, 24 procent laat dit over aan een bureau.  

Bronnen: ANA, Warc

Beeld: 123rf

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in