Overslaan en naar de inhoud gaan

Netto online reclamebestedingen stijgen fors in het tweede kwartaal 2006

IAB Nederland heeft met haar 21 grootste internet exploitanten en Nielsen Media Research de netto online mediabestedingen over het tweede…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De nettobestedingen uit online display advertenties kwamen in dit tweede kwartaal uit op 34 miljoen euro.

related partner content for mobile comes here

IAB Nederland-directeur Igor Beuker geeft aan: 'In het tweede kwartaal van 2005 bedroegen de netto bestedingen uit online display advertenties nog ? 24,2 miljoen. De groei naar ? 33,9 miljoen in het tweede kwartaal van 2006, betekent een stijging van 40 procent.'

Branches die voorop liepen qua online mediabestedingen in 2006 waren Media met 23,6 procent, Telecom & ICT met 14,9 procent, Financiële Dienstverlening met 12,5 procent, Horeca-Toerisme-Recreatie met 9,3 procent en Retail met 5,9 procent.

De online advertentiebestedingen naar soort zagen er bij de 21 exploitanten over dit kwartaal als volgt uit: 51,84 procent kwam tot stand door banners en skyscrapers, contentintegratie en sponsoring 29,12 procent, pop-ups, interstitials en full screen ads 5,57 procent, e-mail 5,02 procent, search 4,52 procent en overig 3,93 procent.

Igor Beuker: "Display advertising groeide dit kwartaal met 40 procent. Wereldwijd, ook in Nederland, groeien zoekmachineadvertenties met ruim 100 procent.

'De inkomsten over het tweede kwartaal van 2006 van marktleider Google en Yahoo/Overture in Nederland zijn zeker goed voor ruim ? 36 miljoen. Online display advertising aangevuld met zoekmachineadvertenties komen dus in het tweede kwartaal van 2006 uit op ruim ? 70 miljoen netto.

'Met de wetenschap dat het vierde en beste kwartaal nog moet komen, zullen de totale netto online bestedingen in 2006 de magische grens van ? 250 miljoen waarschijnlijk wel halen. Ik acht de kans zelfs groot dat die grens dit jaar daadwerkelijk doorbroken wordt."

Deze omzet is afkomstig van duizenden Nederlandse websites, de grootste online dagbladen, webgidsen en zoekmachines. De 21 exploitanten en advertentienetwerken die deelnamen aan deze registratie waren: MSN, Adlink, IP, Netdirect, Adformatie, Funda, Webads, Wanadoo, Veronica, Lycos, ilse media, IDG Nederland, Wegener multimedia, Telegraaf, PCM, TAPPS, WebRegio, Testnet, Zylom en TradeDoubler.

Nieuwe participant aan de registratie is Daisycon, marktleider op het gebied van Performance Based Online Marketing.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in