Nederlander wil best duurzaam kopen, maar...
'Mensen willen best, maar slechts een kleine groep is zo gemotiveerd dat ze omwille van duurzaamheid ook een extra inspanning willen leveren, hetzij in moeite, hetzij in geld. Een grote groep is zeker voor duurzaamheid te porren, mits mensen daar binnen hun gebruikelijke patroon gevolg aan kunnen geven', stelt Peter van Vliet, voorzitter van stichting iNSnet , initiatiefnemer van de Duurzaamheid Monitor.
'Aan duurzame producten worden dezelfde eisen gesteld als aan andere producten: kwaliteit moet in verhouding staan tot de prijs en de producten moeten gewoon overal verkrijgbaar zijn. Bovendien wordt verwacht dat duurzame producten ook als zodanig herkenbaar zijn. Als er weinig duurzaam wordt verkocht, ligt dat blijkbaar meer aan de aanbieder dan aan de consument en ligt er nog een dankbare klus voor marketeers en communicatiemensen', zegt van Vliet.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaSociaal volggedragDe Duurzaamheid Monitor rekent ook af met een aantal vooroordelen over duurzaam (koop)gedrag. Zoals sociaal volggedrag: het argument 'ik gedraag me pas duurzaam als iedereen het doet' scoort zeer laag. Of het idee dat genetisch gemanipuleerde voeding een hot item is: gm scoort als minst belangrijke duurzame onderwerp.
Enkele uitkomsten uit het onderzoek:
- Het belangrijkste thema is armoedebestrijding
- Het meest vertoonde duurzame gedrag is het scheiden van afval scheiden.
- De grootste zorg is de veiligheid in de wereld.
- De grootste stimulans om duurzamer te worden is ‘duidelijk maatschappelijk voordeel’
- De grootste drempels zijn gebrek aan geld en gebrek aan kennis / informatie.
- Het minst populair is: minder reizen en steunen van organisaties. Een samenvatting van de resultaten is beschikbaar via www.insnet.nl
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid