Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlander wil best duurzaam kopen, maar...

Nederlanders zijn best bereid om duurzaam te kopen en te leven, mits aan een aantal voorwaarden wordt voldaan. Geld speelt daarbij niet de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

'Mensen willen best, maar slechts een kleine groep is zo gemotiveerd dat ze omwille van duurzaamheid ook een extra inspanning willen leveren, hetzij in moeite, hetzij in geld. Een grote groep is zeker voor duurzaamheid te porren, mits mensen daar binnen hun gebruikelijke patroon gevolg aan kunnen geven', stelt Peter van Vliet, voorzitter van stichting , initiatiefnemer van de Duurzaamheid Monitor.

related partner content for mobile comes here

'Aan duurzame producten worden dezelfde eisen gesteld als aan andere producten: kwaliteit moet in verhouding staan tot de prijs en de producten moeten gewoon overal verkrijgbaar zijn. Bovendien wordt verwacht dat duurzame producten ook als zodanig herkenbaar zijn. Als er weinig duurzaam wordt verkocht, ligt dat blijkbaar meer aan de aanbieder dan aan de consument en ligt er nog een dankbare klus voor marketeers en communicatiemensen', zegt van Vliet.

Sociaal volggedragDe Duurzaamheid Monitor rekent ook af met een aantal vooroordelen over duurzaam (koop)gedrag. Zoals sociaal volggedrag: het argument 'ik gedraag me pas duurzaam als iedereen het doet' scoort zeer laag. Of het idee dat genetisch gemanipuleerde voeding een hot item is: gm scoort als minst belangrijke duurzame onderwerp.

Enkele uitkomsten uit het onderzoek:

  • Het belangrijkste thema is armoedebestrijding
  • Het meest vertoonde duurzame gedrag is het scheiden van afval scheiden.
  • De grootste zorg is de veiligheid in de wereld.
  • De grootste stimulans om duurzamer te worden is ‘duidelijk maatschappelijk voordeel’
  • De grootste drempels zijn gebrek aan geld en gebrek aan kennis / informatie.
  • Het minst populair is: minder reizen en steunen van organisaties. Een samenvatting van de resultaten is beschikbaar via
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in