Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederland blijft caissière trouw

Nederlanders zijn bang dat supermarkten in de toekomst onpersoonlijker worden. Dat blijkt uit een enquête die Ernst & Young heeft…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

'In toenemende mate proberen supermarkten grotere vestigingen te openen aan de rand van steden', zegt Harry Kleine partner bij Ernst & Young.

related partner content for mobile comes here

'Maar liefst 61 procent van de consumenten geeft echter aan niet te zitten wachten op zulke hypermarkt-achtige oplossingen en verwacht er geen boodschappen te doen. Redenen die hiervoor worden aangevoerd, zijn dat de betreffende winkels verder weg zijn (73 procent), maar ook de meer onpersoonlijke sfeer in zulke winkels. Enigszins opvallend is dat de klanten van hard-discounters (Aldi & Lidl), positiever over deze ontwikkeling zijn; bijna de helft geeft aan hier wél behoefte aan te hebben. Blijkbaar zijn deze klanten toch al gewend om verder te rijden voor hun (wekelijkse) boodschappen.'

Veranderen
Ook vindt een groot deel van de ondervraagden zelfscankassa's geen aantrekkelijk vooruitzicht. Kleine: 'Veel supermarktformules zijn momenteel bezig met test op het gebied van zelfscanning. Deze ontwikkeling wordt met name doorgevoerd uit kostenoverwegingen. Uit onze steekproef blijkt dat een ruime meerderheid (60 procent) van de consumenten liever bij een caissière afrekent.'

De consument verwacht overigens wel dat het supermarktlandschap gaat veranderen. De verwachtte trends: internetshoppen, meer non-food en een uitbreiding van het assortiment. Ook verwachten consumenten dat de kleine supermarkten gaan verdwijnen.

De steekproef biedt ten slotte hoop aan de speciaalzaken.

Kleine: 'Speciaalzaken verliezen al geruime tijd marktaandeel aan supermarkten. Hiervoor zijn er verschillende oorzaken aan te wijzen. Toch geeft een derde van de ondervraagde consumenten aan waarschijnlijk vaker naar speciaalzaken te gaan wanneer ze het in de komende jaren financieel beter krijgen. Nu het economische tij keert, lijkt dat een reddingsboei op het juiste moment.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in