Overslaan en naar de inhoud gaan

Na Sweetie komt Terre des Hommes nu met virtual reality kindslaaf

Met Oculus Rift-bril en hoofdtelefoon maakt Terre des Hommes het leven van een 12-jarige huisslavin in een Keniaans middenklasse gezin…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Kinderhulporganisatie Terre des Hommes komt met een ‘virtual reality experience’ die het dagelijks leven van een Afrikaanse kindslaaf invoelbaar moet maken. Terre des Hommes: &;Met Oculus Rift-bril en hoofdtelefoon op, staat de kijker ineens midden in een Keniaans middenklasse gezin dat een 12-jarige meisje als huisslaaf houdt. De kijker wordt deelgenoot van de alledaagse uitbuiting van één van hen, het 12-jarige meisje Amani uit Kenia. Haar leven bestaat uit huishouden, het verzorgen van de kleine kinderen van het gezin en het ondergaan van fysiek geweld, intimidatie en seksueel misbruik.&; Het verhaal van Amani is gedraaid op een set in Nederland, maar volledig gebaseerd op waar gebeurde verhalen van (ex-)kindslaven.

related partner content for mobile comes here

Het concept van de virtual reality experience is bedacht door Sander Hanenberg (Terre des Hommes), de productie was in handen van Revolver Amsterdam. (Full credits onderaan dit artikel.)

Wereldprimeur
Volgens Terre des Hommes maken de combinatie van de 3D-projectie en een 360°-beeld de alledaagse onvrijheid, de intimidatie en het misbruik beter invoelbaar dan ooit. De ‘experience’ van ruim vier minuten gaat op 5 mei in Den Haag tijdens het Bevrijdingsfestival in première. Terre des Hommes wil aandacht vragen  voor een vorm van kinderuitbuiting die volgens de organisatie weliswaar op grote schaal voorkomt, maar zich geheel aan het oog van de buitenwereld onttrekt. Terre des Hommes zegt dat de ‘virtual reality experience’ door zijn &;ongekende combinatie van technieken&; een wereldprimeur is.

Kinderuitbuiting
Terre des Hommes zegt dat er wereldwijd naar schatting : &;Ze worden veelal gedwongen te werken op het land, in de industrie, in de prostitutie of in het huishouden. Fysiek geweld, intimidatie, chantage en seksueel misbruik komen daarbij op dagelijkse basis voor. Terre des Hommes strijdt voor het bevrijden van kinderen uit deze vorm van slavernij, vangt slachtoffers op en dringt bij overheden aan op beschermende wetgeving tegen deze misstand.&;

Virtueel lokmeisje
In 2014 was Terre des Hommes wereldnieuws omdat het met behulp van een virtueel lokmeisje genaamd , erin slaagde om binnen tien weken meer dan 1000 mannen op te sporen die zich schuldig maakten aan misbruik van Filipijnse kinderen via de webcam. (Bureau: )

Credits
Concept: Sander Hanenberg (Terre des Hommes)
Productie vanuit Terre des Hommes: George Ooms en Nancy Ravensbergen
Productie: Revolver Amsterdam
Executive producer: Raymond van der Kaaij
Uitvoerend producent: Ivo de Jongh
Regie & creatie: Eelko Ferwerda & Joris Weerts (Revolver Amsterdam)
DOP: Mick van Dantzig
Art & styling: Desiree Brands en Juliette Sijnja
Gaffer: Arjen Seykens
Best boy: Roeland van Bemmel
Productieassistent: Koen Robroek
Decorbouw: Rein Kaandorp
Catering: Quiscene
Post production: The Ambassadors
LAB producer & manager: Diederik Veelo
Business developer: Benjamin Bourgonje
Data wrangler: Rio Kierkels
360 operator: Coen Spoor
Geluid & Muziek ontwerp: Joep Meijburg
Grading: Brian Krijgsman
Making off: Vincent Kierkels & Oscar Marmelstein
Casting bureau: A Million Faces

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in