Overslaan en naar de inhoud gaan

Consumenten haalden in 2014 meer fairtrade producten in huis

4,8 miljoen Nederlandse huishoudens kochten één of meerdere fairtrade producten.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit onderzoek van onder 6000 huishoudens, in opdracht van Stichting Max Havelaar, Fair Trade Original en de Landelijke Vereniging van Wereldwinkels.

related partner content for mobile comes here

Dit zijn bijna 500.000 huishoudens meer dan een jaar eerder. Sinds 2011 is het aantal huishoudens dat fairtrade producten koopt met 13 procent gegroeid.

De groei wordt vooral veroorzaakt door een stijging van het aantal kopers in de segmenten koffie (21 procent t.o.v. 2013) en chocolade (7 procent t.o.v. 2013). Een relatief klein, maar sterk opkomend segment is ‘culinary’, waar Oosterse producten zoals kokosmelk en curry kruidenpasta’s onder vallen. Het aantal huishoudens dat fairtrade culinary producten koopt, is sinds 2011 met 71 procent gestegen. 

Plus grootste stijger
Nagenoeg alle supermarkten in Nederland verkopen fairtrade producten. Bij supermarktketen worden relatief veel fairtrade producten gekocht. Het marktaandeel van Plus nam vorig jaar binnen de fairtrade omzet met 2,1 procent toe ten opzichte van 2013.

Verder is er een duidelijke stijging zichtbaar in het aantal kopende huishoudens in de weken rond de &;Fairtrade Week 2014&;. In 2015 vinden er twee Fairtrade Weken plaats, waarvan de eerstvolgende 2 mei aanstaande van start gaat.

Bron: ANP

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in