Merkstrategie in China
Daarbij komt dat de Chinezen steeds merkenbewuster worden, en dus stijgt het aantal merken zienderogen (of andersom, maar wat maakt het uit). Vijf jaar geleden konden Chinese automobilisten kiezen tussen zo’n vijf merken, met in totaal tien modellen. Nu zijn er zeker vijftig merken. Zo’n zestig modellen maken de Chinezen zelf, en ruim honderd modellen importeren ze.
Natuurlijk houden Chinese consumenten van hun lokale, sterke merken, maar Europese en Amerikaanse merken hebben toch vaak een streepje voor. Europa staat in Chinese ogen voor kwaliteit, luxe, traditie en lifestyle en Europese merkfabrikanten profiteren van die associaties. Voor Duitse ondernemers geldt dat zij met name worden geassocieerd met de waarden kwaliteit en betrouwbaar.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisMaar toch is de lancering van Europese merken in China uiterst lastig. Ze moeten exact worden aangepast aan de lokale, Chinese behoeften. Daarnaast staan ze bekend als relatief duur, dus dat is ook een flinke hobbel. Een oplossing is om, naast het eigen merk, tegelijk een tweede merk op de Chinese markt te brengen, dat wel goedkoop is. De Japanse cosmeticafabrikant Shiseido deed dat en het werkt: zowel hoofdmerk Shiseido als het veel goedkopere submerk Aupres lopen lekker.
Bron: Marketingjournal
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid