Overslaan en naar de inhoud gaan

Merkstrategie in China

Al jarenlang groeit de Chinese economie met ten minste 8 procent per jaar. En dus staan ook steeds meer Duitse ondernemers te trappelen om…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Daarbij komt dat de Chinezen steeds merkenbewuster worden, en dus stijgt het aantal merken zienderogen (of andersom, maar wat maakt het uit). Vijf jaar geleden konden Chinese automobilisten kiezen tussen zo’n vijf merken, met in totaal tien modellen. Nu zijn er zeker vijftig merken. Zo’n zestig modellen maken de Chinezen zelf, en ruim honderd modellen importeren ze.

related partner content for mobile comes here

Natuurlijk houden Chinese consumenten van hun lokale, sterke merken, maar Europese en Amerikaanse merken hebben toch vaak een streepje voor. Europa staat in Chinese ogen voor kwaliteit, luxe, traditie en lifestyle en Europese merkfabrikanten profiteren van die associaties. Voor Duitse ondernemers geldt dat zij met name worden geassocieerd met de waarden kwaliteit en betrouwbaar.

Maar toch is de lancering van Europese merken in China uiterst lastig. Ze moeten exact worden aangepast aan de lokale, Chinese behoeften. Daarnaast staan ze bekend als relatief duur, dus dat is ook een flinke hobbel. Een oplossing is om, naast het eigen merk, tegelijk een tweede merk op de Chinese markt te brengen, dat wel goedkoop is. De Japanse cosmeticafabrikant Shiseido deed dat en het werkt: zowel hoofdmerk Shiseido als het veel goedkopere submerk Aupres lopen lekker.

Bron: Marketingjournal

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in