Overslaan en naar de inhoud gaan

Meer reclamegeld per verkochte auto

Nederlandse auto-importeurs gaven in 2005 samen 250 miljoen euro uit aan mediareclame (bruto, cijfers van Nielsen Media Research). Dat is…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In 2002 was dat nog slechts 255 euro (op een totaal van 157 miljoen euro). Uitgaven aan dm en internetreclame zijn nog niet meegeteld, maar worden in totaal geschat op 5,5 miljoen euro. Een fractie dus nog van de totaalbestedingen.

related partner content for mobile comes here

Opel, dat zijn nummer 1-marktpositie na 35 jaar hegemonie verloor aan Volkswagen, bleef traditiegetrouw topbesteder met 29,2 miljoen euro. Dat is vijf miljoen meer dan in 2004, terwijl de Opel-verkoop 11 pct kelderde.
Het leeuwendeel besteedde Opel op tv (17,5 miljoen) en in de krant (6 miljoen euro). Volkswagen (verkoopplus van 6 pct) gaf vorig jaar ook vijf miljoen euro meer dan uit in 2004 (8,3 miljoen tegen 3,5 miljoen euro). Audi hield zijn reclamebudget (3,2 miljoen euro) in 2005 exact gelijk, maar schroefde wel zijn verkopen op met 31 pct.

PPGH JWT mocht voor klant BMW Nederland aanzienlijk minder reclame verstoken dan in 2004: het jaarbudget zakte in 2005 ineen van dik 6 naar 3,8 miljoen euro. BMW steeg desondanks wel met 13 pct op de verkoopranglijst, dankzij nieuwe modellen.

Ubachs Wisbrun kijkt terug op een merkwaardig eerste Saab-jaar. Sinds Saab-importeur AIM met het Amsterdamse bureau in zee ging, in januari 2005, hoeven Nederlanders nog nauwelijks Saabs. De verkoop stortte met dik 30 pct in tot 2670 stuks. Terwijl het Saab-reclamebudget in 2005 werd opgerekt van 1,5 tot 2 miljoen euro, en Saab Nederland voor het eerst sinds mensenheugenis op tv adverteerde, op instigatie van Ubachs Wisbrun.

Saab/AIM-moederbedrijf Kroymans is sowieso erg gul voor media-exploitanten. Dochterbedrijf Kia Nederland spendeert 15,5 miljoen euro aan reclame, Alfa Romeo 2,3 miljoen, SsangYong (net als Saab) 2 miljoen en Cadillac 1 miljoen. Dat is bij elkaar ‒ 23 miljoen - nog meer dan Pon (VW, Audi, Seat, Skoda) aan mediareclame uitgeeft, namelijk 21,5 miljoen.
Lieveling van media en mediabureaus is zelfstandig importeur Louwman & Parqui (Toyota, Suzuki en Lexus), goed voor 27,5 miljoen reclame-euro’s in 2005.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in