Meer reclamegeld per verkochte auto


In 2002 was dat nog slechts 255 euro (op een totaal van 157 miljoen euro). Uitgaven aan dm en internetreclame zijn nog niet meegeteld, maar worden in totaal geschat op 5,5 miljoen euro. Een fractie dus nog van de totaalbestedingen.
Opel, dat zijn nummer 1-marktpositie na 35 jaar hegemonie verloor aan Volkswagen, bleef traditiegetrouw topbesteder met 29,2 miljoen euro. Dat is vijf miljoen meer dan in 2004, terwijl de Opel-verkoop 11 pct kelderde.
Het leeuwendeel besteedde Opel op tv (17,5 miljoen) en in de krant (6 miljoen euro). Volkswagen (verkoopplus van 6 pct) gaf vorig jaar ook vijf miljoen euro meer dan uit in 2004 (8,3 miljoen tegen 3,5 miljoen euro). Audi hield zijn reclamebudget (3,2 miljoen euro) in 2005 exact gelijk, maar schroefde wel zijn verkopen op met 31 pct.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSPPGH JWT mocht voor klant BMW Nederland aanzienlijk minder reclame verstoken dan in 2004: het jaarbudget zakte in 2005 ineen van dik 6 naar 3,8 miljoen euro. BMW steeg desondanks wel met 13 pct op de verkoopranglijst, dankzij nieuwe modellen.
Ubachs Wisbrun kijkt terug op een merkwaardig eerste Saab-jaar. Sinds Saab-importeur AIM met het Amsterdamse bureau in zee ging, in januari 2005, hoeven Nederlanders nog nauwelijks Saabs. De verkoop stortte met dik 30 pct in tot 2670 stuks. Terwijl het Saab-reclamebudget in 2005 werd opgerekt van 1,5 tot 2 miljoen euro, en Saab Nederland voor het eerst sinds mensenheugenis op tv adverteerde, op instigatie van Ubachs Wisbrun.
Saab/AIM-moederbedrijf Kroymans is sowieso erg gul voor media-exploitanten. Dochterbedrijf Kia Nederland spendeert 15,5 miljoen euro aan reclame, Alfa Romeo 2,3 miljoen, SsangYong (net als Saab) 2 miljoen en Cadillac 1 miljoen. Dat is bij elkaar ‒ 23 miljoen - nog meer dan Pon (VW, Audi, Seat, Skoda) aan mediareclame uitgeeft, namelijk 21,5 miljoen.
Lieveling van media en mediabureaus is zelfstandig importeur Louwman & Parqui (Toyota, Suzuki en Lexus), goed voor 27,5 miljoen reclame-euro’s in 2005.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid