Marketing op microniveau
Steeds meer bedrijven zien een consequente klantenoriëntatie en een gedifferentieerde aanpak in klantenrelaties als strategische ‘must’ om te concurreren. Dat vereist diepgaande kennis van leefwerelden en gedrag van consumenten, en een juiste toepassing van deze kennis in alle fasen van de klantendialoog. Precies in deze richting heeft micromarketing zich de afgelopen jaren ontwikkeld. Maar wat is het precies?
Micromarketing kan worden gezien als ‘analytische doorontwikkeling’ van Geomarketing. Micromarketing bestudeert veel kleinere eenheden, tot individuele huishoudens toe. Waar bij Geomarketing alles draait om planning, coördinatie en controle van klantgeoriënteerde marktactiviteiten via geografische informatiesystemen, verbindt Micromarketing ondernemingsinterne klantgegevens (b-to-c) met ondernemingsexterne gegevens van gespecialiseerde leveranciers. Daarbij wordt geanonimiseerde informatie (bijvoorbeeld marktonderzoeks-, milieugegevens) aan het adres gekoppeld.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaDe verkregen inzichten zijn een belangrijke hulp in alle fasen van klantbewerking, van acquisitie tot reactivering en risicomanagement, en absoluut superieur aan klassieke segmentatiemethoden. Hierdoor wordt geïndividualiseerde massamarketing überhaupt pas mogelijk en efficiënt.
Bron: Marketingjournal
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid