Europese voedingstop gebruikt energielogo
Dat meldt Elsevier Voedingsmiddelen Industrie. Coca-Cola, Danone, Kellogg’s, Kraft Foods, Nestlé, PepsiCo en Unilever zullen zowel het absolute getal als de bijdrage aan de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid (GDA: Guideline Daily Amount) vermelden. In totaal zullen de ‘grote acht’ op het etiket worden vermeld, te weten energie, proteïnes, koolhydraten, suikers, vet, verzadigd vet, vezels en zout. Als de verpakking te klein is, zullen slechts vet, verzadigd vet, suikers en zout op het etiket staan. De bedrijven zullen het programma in de loop van het jaar uitrollen. Het is nog onduidelijk of dit logo als een internationale blauwdruk wordt gebruikt door de bovenstaande bedrijven.
Het door de Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI) ontwikkelde Energielogo kan sinds eind juni worden toegepast op alle verpakkingen van voedingsmiddelen. Door een aanpassing van de voorschriften kan het logo sinds kort ook worden gebruikt op meer-portie verpakkingen, met vermelding van portiegrootte. FNLI heeft het Energielogo ontwikkeld om de consument beter te informeren over de hoeveelheid energie die hij tot zich neemt. Daarnaast heeft de koepelorganisatie voor de Europese voedingsmiddelenindustrie CIAA een aanbeveling aan de Europese achterban gedaan om een energielogo duidelijk zichtbaar op alle verpakkingen te gaan voeren.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid