Overslaan en naar de inhoud gaan

Europese voedingstop gebruikt energielogo

Europa’s grootste levensmiddelenproducenten hebben woensdag jl. beloofd om de voorkant van hun verpakkingen te voorzien van het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat meldt Elsevier Voedingsmiddelen Industrie. Coca-Cola, Danone, Kellogg’s, Kraft Foods, Nestlé, PepsiCo en Unilever zullen zowel het absolute getal als de bijdrage aan de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid (GDA: Guideline Daily Amount) vermelden. In totaal zullen de ‘grote acht’ op het etiket worden vermeld, te weten energie, proteïnes, koolhydraten, suikers, vet, verzadigd vet, vezels en zout. Als de verpakking te klein is, zullen slechts vet, verzadigd vet, suikers en zout op het etiket staan. De bedrijven zullen het programma in de loop van het jaar uitrollen. Het is nog onduidelijk of dit logo als een internationale blauwdruk wordt gebruikt door de bovenstaande bedrijven.

related partner content for mobile comes here

Het door de Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI) ontwikkelde Energielogo kan sinds eind juni worden toegepast op alle verpakkingen van voedingsmiddelen. Door een aanpassing van de voorschriften kan het logo sinds kort ook worden gebruikt op meer-portie verpakkingen, met vermelding van portiegrootte. FNLI heeft het Energielogo ontwikkeld om de consument beter te informeren over de hoeveelheid energie die hij tot zich neemt. Daarnaast heeft de koepelorganisatie voor de Europese voedingsmiddelenindustrie CIAA een aanbeveling aan de Europese achterban gedaan om een energielogo duidelijk zichtbaar op alle verpakkingen te gaan voeren.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in