Marketeer mist standaard social media ROI-metric


Wildfire deed onderzoek naar de metrics die marketeers gebruiken om social media-succes te bepalen. De meest genoemde ROI-metrics van dit moment zijn het meten van de groei in fans, likes, reacties en interacties (38 procent), een groei van de inkomsten (24 procent) en een groei in brand awareness (15 procent)
Van de marketeers die Wildfire ondervroeg, noemde 88 procent brand awareness als grootste social media-voordeel, 85 procent noemde ook de mogelijkheid om een dialoog aan te gaan. 58 procent antwoordde dat social media hielp om sales en partnerships te verbeteren, 2 op de 5 vonden dat de kosten door social media omlaag gingen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSUit onderzoek van de CMO Council in december 2011 bleek dat engagement als grootste voordeel van social media werd gezien. 55 procent van de senior marketeers die meededen aan dit onderzoek, vertelde dat social media de meeste impact op de marketingoperatie had wat betreft luisteren naar klanten, engagement en conversaties.
Volgens Wildfire gelooft 70 procent van de marketeers dat Facebookfans meer waard zijn dan ‘niet-fans’. Bedrijven denken dat Facebookfans veel waarde hebben voor de business, met name als het gaat om het aantrekken van nieuwe klanten (44 procent), hogere conversie(18 procent) en meer herhaalaankopen (18 procent).
Overige bevindingen:
- Facebook (94 procent) werd genoemd als belangrijkste social media marketingkanaal, gevolgd door Twitter (74 procent), blogs (41 procent), Linkedin (32 procent) en Youtube (30 procent).
- 97 Procent van de respondenten ogelooft dat social media van positieve invloed is op hun business. Driekwart is van plan dit jaar meer aan social media uit te geven.
Wildfire ondervroeg voor dit onderzoek 700 social media marketeers wereldwijd.
bron: Marketingcharts
Rondvraag Tijdschrift voor Marketing: Welke social media metric wordt standaard in 2012? Reageer in onze Linkedin-groep Marketing.nl, of op Twitter (@marketingonline">@marketingonline)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid