Overslaan en naar de inhoud gaan

Liever elevator pitch dan strooigoed

We kennen hem als communicatie-professional allemaal: de elevator pitch. In een kort, gloedvol betoog vertel je waar je naar toe wilt. Je…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

U en ik zouden op dit moment – een paar weken voor de verkiezingen – zonder enig probleem de elevator pitch van de belangrijkste lijsttrekkers moeten kunnen parafraseren. Misschien zelfs wel kunnen oplepelen.

related partner content for mobile comes here

Hé ja, Sybrand van Haersma Buma, de leider van het CDA, die…… En daar, Emile Roemer, de eerste man van de SP met zijn….. Ha, ook Mark Rutte is inmiddels van de partij, evenals D66-voorman Alexander Pechtold, die met hun liberale agenda…..Diederik Samsom en Jolande Sap bieden alternatieven voor Roemer door….

Het had zo mooi kunnen zijn op de ‘puntje puntje puntjes’. Een visie op de zorg, woningmarkt, pensioenen, schuldencrisis, kortom de Grote Uitdagingen van deze tijd. Maar het blijft voorlopig bij kruimelwerk, dat het niveau van de lokale politiek in ‘Juinen’ niet ontstijgt.

Want waar ging het in het eerste TV-debat en de andere optredens van de politici in de afgelopen weken over? De langstudeerboete met in de hoofdrol Van Haersma Buma , de Europese uitglijder van Roemer (‘over my dead body’), Rutte die alle werkenden over een paar jaar € 1000,- belooft en meer van dat soort ‘revolutionaire’ plannen.

De NOS deed in het eerste lijsttrekkersdebat (zonder Rutte, Roemer en Wilders) nauwelijks moeite het tij te keren met aandacht voor vakantiekiekjes van de lijsttrekkers, die ook nog eens hun – door de campagneteams zeer zorgvuldig geselecteerde - inspiratiebronnen mochten tonen.

Het leverde leuke ‘o-ja-dat-was-toen-televisie’ uit het NOS-archief op, maar kiezers zijn in crisistijd toch echt meer geïnteresseerd in toekomstplannen van politici dan in foto’s van Samsom in een hangmat, Van Haersma Buma bellend op een terras en Pechtold bij een Frans verkeersbord.

Als we zo doorkabbelen tot de verkiezingen op 12 september, dan zal er weinig meer veranderen. Rutte wordt waarschijnlijk weer de grootste, Roemer behaalt op enige afstand zilver en om het brons vechten Samsom, Wilders, Van Haersma Buma en Pechtold.

Vooral voor de middenpartijen dreigen deze verkiezingen uit te gaan als een nachtkaars, met elk een zeteltal van ergens tussen de 10 en 20. Maar gelukkig is er nog hoop: het echte vuurwerk moet nog beginnen. De debatten waarvoor ook Rutte, Roemer en Wilders eindelijk uit de coulissen komen.

Die debatten zouden moeten beginnen met een elevator pitch van de lijsttrekkers, gewoon in twee minuten vertellen waar je met het land naar toe wilt. Een toekomstvisie dus, waarin verplicht thema’s als zorg, innovatie, wonen, arbeidsmarkt en Europa zijn verwerkt. Als ik premier van het land word, dan… In het vervolg van het debat worden één of twee thema’s verder uitgediept.

De kiezer heeft recht op een eerlijk perspectief. Want politici die in deze tijd enkel met allerlei strooigoed komen en onrealistische spierballentaal uitslaan, tonen niet het vereiste lef en leiderschap.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in