Overslaan en naar de inhoud gaan

KPMG: consument wil niet betalen voor mobiel bankieren

Consumenten zijn niet bereid te betalen voor mobiel bankieren. Hoewel een meerderheid van de consumenten bankieren met de mobiele telefoon…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Uit het onderzoek blijkt dat één op de vijf consumenten wereldwijd nu bankzaken doet met hulp van een mobiel apparaat.

related partner content for mobile comes here

Dick van Schooneveld, partner bij KPMG Communications: ‘Het gaat dus om een grote groep consumenten die nog niet bekend is met het feit dat mobiel bankieren beschikbaar is. Bovendien moeten zij ervan worden overtuigd dat het de moeite van het proberen waard is en dat het de moeite waard is ervoor te betalen. Van de consumenten die nog niet via een mobiel bankieren vindt ruim 40 procent de beveiliging en de privacy het belangrijkste obstakel.’

De volgende stap is volgens Van Schooneveld dan ook dat de consument moet worden gerustgesteld over geheimhouding en veiligheid. Van Schooneveld: ‘Alleen dan kan mobiel bankieren een succes worden en kan het in de toekomst financieel haalbaar en winstgevend voor de banken zijn. Als de banken op dit gebied het vertrouwen van de consument weten te winnen, dan winnen ze de mobiele bankklant van de toekomst.’

Overigens ligt hier een dilemma voor de banken. De consument wil wellicht wel het directe gemak van veilig bankieren op zijn mobiele toestel, maar wil daarvoor niet betalen. Bedrijven die hier snel op inspelen zullen dus waarschijnlijk een flink marktaandeel opbouwen, maar het is niet waarschijnlijk dat de inkomsten uit die dienst de kosten zullen dekken, aldus KPMG.

Uit het onderzoek blijkt ook dat consumenten steeds minder houden van gebundelde mobiele diensten. Wereldwijd daalde het aantal consumenten met gebundelde abonnementen vorig jaar tot 39 procent. In 2007 beschikte 47 procent van de consumenten nog over gebundelde abonnementen.
Van Schooneveld: ‘Het is duidelijk dat de consument steeds meer oog krijgt voor de volgende generatie bundelaanbiedingen die echt meerwaarde bieden. Zowel mobiel bankieren, muziek, games en e-mail horen in dit plaatje thuis. Overigens blijkt bij consumenten in het algemeen nog veel weerstand tegen gsm-advertenties. Alleen als de consument de mogelijkheid heeft gratis muziek te downloaden, is hij bereid reclame op zijn mobiele telefoon te ontvangen.

Van de onderzochte consumenten heeft 30 procent de afgelopen 12 maanden één of meer liedjes gedownload.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in