KLM toont lef met introductie digitaal magazine
De ICT sector moet zich schrap zetten voor zwaar weer. Tijdens de ITXPO in Cannes van vorige week klonk het niet anders.
Het Financieele Dagblad van zaterdag 8 november bericht er uitgebreid over. Toch weerhoudt dat KLM er niet van binnenkort een digitaal klantenmagazine te introduceren met een oplage van 1.5 miljoen.
In 2008 zouden ICT budgetten met 8 procent groeien, maar het wordt volgens nieuwe inzichten hooguit 3 procent. In 2009 wordt rekening gehouden met een nulgroei en het kan nog slechter.
Veel bedrijven zijn in het afgelopen jaar al bezig geweest om hun ICT budgetten te reduceren. In 2009 wordt in ieder geval minder geld besteed aan nieuwe hardware en automatiseringsdiensten. Het aantal externe medewerkers zal krimpen en nieuwe ICT-projecten worden extra kritisch bekeken. Bestaande contracten worden heronderhandeld tegen scherpe prijzen. Aan de andere kant, veel kosten kunnen niet zo maar worden geschrapt, omdat ze in langlopende contracten gegoten zijn. Aldus het FD.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAnno 2008 zijn organisaties zo afhankelijk van telecommunicatie en automatisering dat het niet mogelijk is om ergens de stekker uit te trekken zonder daarmee bedrijfsprocessen te verstoren.
ICT is nog steeds het middel om bedrijfsvoering te verbeteren en innovatie te bevorderen.
Slechte tijden zijn doorgaans een goed moment om veranderingen door te drukken. Maar dat vergt wel wat van het management.
Tot zo ver het Financieele Dagblad van zaterdag 8 november.
Interessante voorspellingen. Ook voor de wereld van relatiemedia.
Want bedrijven die op de drempel staan om digitaal te gaan en het gedrukte medium inruilen voor een digitaal magazine, doen dit naar verwachting alleen als het digitale magazine een directe koppeling krijgt met de klantendatabase. Je wilt immers het klikgedrag van je klant volgen om daar aan een gerichte follow up te geven. Een ingrijpende verandering in het bedrijfsproces.
Digitaal gaan moet kostenbesparend werken, anders zou de overstap misschien wel eens uitgesteld kunnen worden.
Nu lezen we bij Forrester dat recessiemarketing ook betekent dat je je moet focussen op je bestaande klanten. Gelukkig. Dat dwingt je om je database nog beter in te richten en je media nog scherper af te stemmen op je relaties. Dat kan natuurlijk ook met print. Want kritisch naar de oplage kijken is goedkoper dan de switch naar digitaal.
Maar feit blijft dat recessiemarketing ook inhoudt dat je durf aan de dag moet leggen. Kijk naar KLM, die introduceert binnenkort een digitaal klantenmagazine en wil nagaan wat de werking hiervan is ten opzichten van gedrukte communicatie. Slechte tijden zijn ook goede momenten voor veranderingen. Maar dat vraagt wel om een visie die verder reikt dan de komende twee tot drie jaar.
Op het Customer Media Congres van 26 november krijgt u er meer over te horen.
Inschrijven doe je op www.customermediacongres.nl
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid