Just do it... yourself


Op de website Nikeid.com kunnen shoppers ervoor kiezen om het Nike-logo een eigen kleur te geven, of de schoen te personaliseren met een woord of zin. De site is al vanaf 1999 in de lucht , maar kwam nooit echt van de grond. Nu is het online aanbod sinds maart uitgebreid met meer stijlen, wordt de site ondersteund door meer en betere techniek en zijn er meer producten om te customizen, zoals schoenen, tassen en golfballen. Schoenen zijn te koop vanaf 100 dollar. En dat hebben klanten er graag voor over, al wil Nike niets zeggen over verkoopcijfers. Nike promoot de vernieuwde site met een televisie- en online campagne.
Customized artikelen passen helemaal in de trend van retailers om meerwaarde aan hun klanten te bieden en daarvoor uiteraard een premium prijs te rekenen. Daarnaast helpt customization om een hechte band tussen consument en merk te scheppen. En bedrijven komen op deze manier in contact met een jonge, hippe en lucratieve doelgroep, want op opgemerkt te worden in de massa is een persoonlijke touch op je sneakers, spijkerbroek of MP3-speler erg cool. Customization begint al bij een persoonlijke ringtone op je mobiel, gevolgd een iPod-hoes van nepbont. Nu kun je dus ook op Nike schoenen in je favoriete kleur lopen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS‘Eigenlijk is dit een democratisch verlangen’, zegt Sharon Lee, trendwatcher en oprichter van trend-consultancybureau Look-look. ‘Iedereen zoekt naar een manier om te zeggen; dit is wie ik ben, ik maak geen deel uit van de massa-cultuur.’ Lee ziet de trend van customization gestaag groeien, alhoewel: de vraag groeit sterk, maar volgens haar pakken nog te weinig retailers het op. De nieuwe website van Nike komt op een goed moment, nu consumenten steeds meer bereid zijn te betalen voor exclusiviteit. Zo steeg de omzet van dure sportschoenen (maar dan 100 dollar) in de VS vorig jaar met 18 procent naar 600 miljoen dollar (NPD Group).
Bron: Reuters
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid