Is Puma het jagen verleerd?
Puma liet tot vorig jaar dubbelcijferige groei zien. Die tijd is voorbij. In de eerste helft van 2008 boekte Puma een groei van een mager procentje, waar rivalen adidas (plus 5 procent) en Nike (plus 8 procent) veel beter scoorden.
Puma is uit. Genoemde rivalen halen een groter deel van hun omzet binnen via traditionele sportartikelen. De recessiegevoelige lifestyleproducten zijn bij Nike en adidas goed voor ten hoogste 30 procent van de totale omzet.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaPuma is de laatste jaren echter minder voorzichtig geweest: het zette voor meer dan de helft van de omzet in op trendgevoelige lifestyleproducten. Logisch, want zo wist het zich in het verleden juist te onderscheiden van adidas en Nike.
Aanjager van die strategie was (en is) Jochen Zeitz, al vijftien jaar CEO van Puma. De laatste jaren lukt het Puma niet meer de juiste modische toon aan te slaan. Omdat Puma zwaar heeft ingezet op fashion heeft het in de sport terrein verloren.
Neem het voetbal. Adidas en Nike hebben die (sponsor)markt volledig onder elkaar verdeeld. Puma heeft nog een marktaandeel van een kleine 10 procent. Van de grote nationale voetbalelftallen heeft het alleen Italië nog onder contract.
Bron: Manager Magazin
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid