Overslaan en naar de inhoud gaan

Is Puma het jagen verleerd?

Het tot voor kort zo trendy sportmerk Puma kwakkelt. Het hoge fashiongehalte ligt het concern nu zwaar op de maag.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Puma liet tot vorig jaar dubbelcijferige groei zien. Die tijd is voorbij. In de eerste helft van 2008 boekte Puma een groei van een mager procentje, waar rivalen adidas (plus 5 procent) en Nike (plus 8 procent) veel beter scoorden.

related partner content for mobile comes here

Puma is uit. Genoemde rivalen halen een groter deel van hun omzet binnen via traditionele sportartikelen. De recessiegevoelige lifestyleproducten zijn bij Nike en adidas goed voor ten hoogste 30 procent van de totale omzet.

Puma is de laatste jaren echter minder voorzichtig geweest: het zette voor meer dan de helft van de omzet in op trendgevoelige lifestyleproducten. Logisch, want zo wist het zich in het verleden juist te onderscheiden van adidas en Nike.

Aanjager van die strategie was (en is) Jochen Zeitz, al vijftien jaar CEO van Puma. De laatste jaren lukt het Puma niet meer de juiste modische toon aan te slaan. Omdat Puma zwaar heeft ingezet op fashion heeft het in de sport terrein verloren.

Neem het voetbal. Adidas en Nike hebben die (sponsor)markt volledig onder elkaar verdeeld. Puma heeft nog een marktaandeel van een kleine 10 procent. Van de grote nationale voetbalelftallen heeft het alleen Italië nog onder contract.

Bron: Manager Magazin

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in