
Om de zoveel jaar haalt iemand het wondermiddel weer uit de kast. Niet ten onrechte, want productvernieuwing kan inderdaad veel opleveren. Maar dan moeten wel de volgende valkuilen worden vermeden:
- Strategie: er worden te ambitieuze doelen gesteld (er moet meteen een megaseller worden uitgevonden) en/of er wordt een te nauwe definitie van innovatie (alleen productvernieuwing telt) gehanteerd.
- Processen: de vernieuwing strandt in te strakke regels.
- Structuren: er is geen echte verbinding tussen het experiment en de mainstream
- Vaardigheden: zwak leiderschap en slechte communicatie zijn dodelijk voor elke innovatie.Hoe moet het dan wél?
- Strategisch: verbreed de blik op wat er vernieuwd kan worden; ook kleine projecten kunnen veel betekenen, en procesinnovaties kunnen net zo belangrijk zijn als productvernieuwingen.
- Procesmatig: zorg voor de nodige flexibiliteit in planning en controle.
- Structureel: stimuleer contacten tussen vernieuwers en reguliere afdelingen.
- Cultiveer leiderschapskwaliteiten en zorg ervoor dat er een innovatie-ondersteunende bedrijfscultuur heerst.
Bron: Harvard Business Review
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee