Overslaan en naar de inhoud gaan

Innovatie en haar valkuilen

Opeens is het er weer: innovatie als het ultieme groeimiddel voor bedrijven. Hopelijk worden de klassieke fouten nu eens een keer vermeden.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Om de zoveel jaar haalt iemand het wondermiddel weer uit de kast. Niet ten onrechte, want productvernieuwing kan inderdaad veel opleveren. Maar dan moeten wel de volgende valkuilen worden vermeden:

related partner content for mobile comes here
  • Strategie: er worden te ambitieuze doelen gesteld (er moet meteen een megaseller worden uitgevonden) en/of er wordt een te nauwe definitie van innovatie (alleen productvernieuwing telt) gehanteerd.
  • Processen: de vernieuwing strandt in te strakke regels.
  • Structuren: er is geen echte verbinding tussen het experiment en de mainstream
  • Vaardigheden: zwak leiderschap en slechte communicatie zijn dodelijk voor elke innovatie.Hoe moet het dan wél?
  • Strategisch: verbreed de blik op wat er vernieuwd kan worden; ook kleine projecten kunnen veel betekenen, en procesinnovaties kunnen net zo belangrijk zijn als productvernieuwingen.
  • Procesmatig: zorg voor de nodige flexibiliteit in planning en controle.
  • Structureel: stimuleer contacten tussen vernieuwers en reguliere afdelingen.
  • Cultiveer leiderschapskwaliteiten en zorg ervoor dat er een innovatie-ondersteunende bedrijfscultuur heerst.

Bron: Harvard Business Review

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in