Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe Yme Gorter en Paul de Ridder de wereld veroveren, én beter maken

De carrière van de Nederlandse creatieven Paul J. de Ridder en Yme Gorter werd gelanceerd na het winnen van een Black en Yellow Pencil.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ze zijn net terug uit Frankrijk waar ze een exclusieve ontmoeting met Al Gore hadden en met een aantal topcreatieven werkten aan een briefing over Climate Change. De Nederlandse creatievengaven in korte tijd een nieuwe wending aan hun reclame carrière.

related partner content for mobile comes here

Het begon zo’n jaar geleden. De Ridder, afgestudeerd politicoloog, werkte als fotograaf, maar wilde toch meer met zijn leven en besloot Advertising aan de Edinburg Napier University te gaan studeren. Ongezellig in je eentje, dus hij overtuigde zijn beste vriend Gorter – afgestudeerd psycholoog aan de Universiteit van Leiden en London School of Economics – mee te gaan.

Na een half jaar ging het duo al aan de slag bij het bureau Realise Digital met vestigingen in Edinburg en Londen en won het diverse awards, zoals de Roses (Student) Award en IPA Award. Omdat dit naar meer smaakte besloten ze mee te doen aan de D&AD New Blood Awards. Zij  gingen de uitdaging van WPP aan om een gedragsveranderingscampagne te ontwikkelen die de wereld groener maakt. Ze bedachten de Green Switch, een knop op de Google-website die het Google-algoritme zo beïnvloed dat alleen eco-vriendelijke zoekresultaten naar voren komen. Het forceert bedrijven groener te worden zodat ze online kunnen blijven concurreren.

Het idee is intern bij Google gepresenteerd, dus er is een kans dat het ooit echt wordt gerealiseerd. De Ridder: ‘Dat zou natuurlijk fantastisch zijn. Wij hebben contact gehad met de mensen van Google Londen en zij waren erg enthousiast. We weten dat het ook in Amerika is bekeken. Het zou mooi zijn als het wordt uitgevoerd, want wij denken dat het de wereld echt groener kan maken.’ Lachend: ‘En als wij er iets aan over houden is dat natuurlijk ook mooi.’

De Green Switch werd in mei bekroond met een Black en een Yellow Pencil bij de D&AD Awards. Het leverde Gorter en De Ridder een plek op aan de door WPP gesponsorde , een twee weken durende bootcamp. Direct daarna werd het team geselecteerd om een speciale trip naar Frankrijk te maken om de Green Switch te presenteren aan voormalige vice-president van de Verenigde Staten Al Gore. In het kasteel van David Ogilvy werkten zij samen met andere WPP-creatieven van over de hele wereld aan een briefing over ‘climate change’.

‘Het was echt een geweldige ervaring’, vertelt De Ridder. ‘Al Gore is extreem intelligent en heeft over elk onderwerp wel iets zinnigs te zeggen. We hebben daar ons idee mogen presenteren en vooral ook geluisterd naar al zijn ideeën over klimaatverandering. Hij is bij The Inconvenient Truth 10.0 inmiddels.’

En de studie in Edinburgh? Die hebben ze nooit afgerond. De trip heeft hen een baan bij een communicatiebureau in Washington opgeleverd. De naam kunnen ze - totdat het helemaal rond is - nog niet noemen. Het wachten is voornamelijk op een werkvisum, dat moeilijk te verkrijgen is. Tot die tijd gaat het team tijdelijk in Amsterdam aan de slag, hun eerste Nederlandse reclamebaan. Ook de laatste? ‘We gaan eerst onze droom achterna, maar het zou goed kunnen dat we ons ooit in Nederland settelen.’  

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in