Overslaan en naar de inhoud gaan

Grote verschuivingen bestedingen financials

De financials zijn in het eerste half jaar van 2011 meer gaan besteden op tv ten koste van tijdschriften, dagbladen en outdoor. Rabobank…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Adfact komt met het overzicht van de bestedingen van de financials nu de beurzen op rood staan door grote onzekerheden over de kredietwaardigheid van de VS en de crisis in Griekenland. In de eerste 6 maanden van 2011 werd er in Nederland voor ruim 150 miljoen euro aan mediawaarde geregistreerd. In het eerste halfjaar van 2008 was dat nog 228 miljoen euro, in 2009 was dit door de financiële crisis fors gedaald naar 155 miljoen. In 2010 en 2011 stabiliseerde zich dat rond de 150 miljoen euro.

related partner content for mobile comes here

Bij de grootbanken is het opvallend dat de Rabobank ruim 12 miljoen meer besteedt (+253,6%) dan in de eerste helft van 2010. Hiermee is deze bank met 17,3 miljoen de grootste adverteerder binnen de financiële markt. De Rabobank besteedde vooral veel aan de campagne ‘Een wereldspeler die zichzelf blijft’ en aan de ‘spaar’-campagne die in mei en juni heeft gelopen. ABN Amro besteedt 14,8 miljoen (+63,1%). ING, de grootste adverteerder in de eerste helft van 2010, besteedt 8,4 miljoen (-27%). Delta Lloyd geeft van de verzekeraars het meeste uit aan reclame; 7,1 miljoen, een plus van 40 procent. Centraal Beheer Achmea komt op 4,6 miljoen (-40,9%) en Nationale Nederlanden op 4,2 miljoen (-19,2%). Direct writer Allsecur voegt zich hier nog tussen met 4,3 miljoen (+43,2%).

De reclamebestedingen voor TV zijn flink gestegen (+18,9%). Dit gaat vooral ten koste van dagbladen (-23,2%), tijdschriften (-50,4%) en outdoor (-32,5%). De bestedingen voor radio zijn nagenoeg gelijk gebleven. De bestedingen aan online media worden volgens Adfact nog niet accuraat geregistreerd en vallen buiten deze analyse.

De bestedingen aan verzekeringsproducten vormen met ruim 57 miljoen euro de grootste categorie binnen de financiële markt, maar zijn ten opzichte van 2010 gedaald met 19,4%. Het is opvallend dat de bestedingen voor spaarproducten explosief stijgen naar 24 miljoen (+283,9%). Dit ondanks het geringe rendement. Volgens Erik Jan Lind van Adfact ligt de oorzaak in de licht oplopende rente en de malaise op de beurs. Ook de massale overstap van spaarders naar vooral de Bank of Scotland, ASN Bank en SNS Bank ten koste van de grootbanken ligt hier aan ten grondslag. Bank of Scotland geeft met bijna 6 miljoen het meeste uit aan sparen. Ook de Rabobank en ING geven fors meer uit. Tevens dragen de traditionele spaarbanken (ASN Bank, Friesland Bank, SNS Bank) bij aan de stijging.

De stijging van de bestedingen voor hypotheken (17,3 miljoen euro, + 49,4%) is aanzienlijk. Hoewel de verlaging van de overdrachtsbelasting van 6% naar 2% vanaf 15 juni is ingegaan, is het definitieve besluit hiervoor op 1 juli genomen.

Algemene bankdiensten (22,6M +28,2%) en leningen (9M +27,1%) zijn categorieën waar ook meer aan is besteed in het eerste halfjaar van 2011. Aan beleggingsproducten is met 12,4 miljoen euro 46,7% minder uitgegeven.

Top 10 Q1 en Q2 2011

1. Rabobank (+253,6%) - 17,3 miljoen euro
2. ABN Amro (+63,1%) - 14,8 miljoen euro
3. ING (-27%) - 8,4 miljoen euro
4. Delta Lloyd (+40%) - 7,1 miljoen euro
5. Bank of Scotland (+596,8%) - 5,9 miljoen euro
6. Centraal Beheer Achmea (-40,9%) - 4,6 miljoen euro
7. Allsecur (+43,2%) - 4,3 miljoen euro
8. Nationale Nederlanden (-19,2%)- 4,2 miljoen euro
9. ASN Bank (+76%) - 4,2 miljoen euro
10. Robeco (-26,2%) - 3,6 miljoen euro

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in