Gros van de gezondheidsclaims betreft verboden boodschappen


Reclameboodschappen voor voeding waarin die voeding allerlei gezondheidseffecten wordt toegedicht, zijn zeer ongeloofwaardig. Van de 4.600 gezondheidsclaims die fabrikanten erkend wilden zien, aanvaarden experts van de Europese Commissie er slechts 510.
Europa heeft een paar jaar geleden beslist dat enkel bewezen gezondheidseffecten gebruikt mogen worden. Fabrikanten hebben daarom duizenden aanvragen ingediend. Nu het wetenschappelijke advies over al die aanvragen binnen is, kan de politieke besluitvorming snel volgen. In de loop van 2012 zullen de verboden boodschappen uit de reclame moeten verdwijnen.
Fabrikanten hebben de afgelopen maanden overigens al heel wat erkenningsaanvragen ingetrokken, omdat ze ze niet konden hardmaken. Het gaat onder meer om de producten Yakult, Activia en Actimel. In de reclame worden de claims wel nog gebruikt.
Voorbeelden van niet-aanvaarde claims:
- Probiotica in melkdrankjes helpen het immuunsysteem.
- Taurine in Red Bull geeft meer energie.
- Sojamargarines helpen bij allerlei kwaaltjes.
Voorbeelden van wel aanvaarde claims:
- Mineralen en vitamines hebben de bekende positieve effecten.
- Bepaalde zuivelproducten helpen de cholesterol verlagen.
- Walnoten zijn goed voor de bloedvaten.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSBron: De Tijd (België).
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid