Overslaan en naar de inhoud gaan

Gros van de gezondheidsclaims betreft verboden boodschappen

Van de 4.600 gezondheidsclaims die fabrikanten van voedingsmiddelen erkend wilden zien, hebben experts van de Europese Commissie er slechts…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Reclameboodschappen voor voeding waarin die voeding allerlei gezondheidseffecten wordt toegedicht, zijn zeer ongeloofwaardig. Van de 4.600 gezondheidsclaims die fabrikanten erkend wilden zien, aanvaarden experts van de Europese Commissie er slechts 510.
Europa heeft een paar jaar geleden beslist dat enkel bewezen gezondheidseffecten gebruikt mogen worden. Fabrikanten hebben daarom duizenden aanvragen ingediend. Nu het wetenschappelijke advies over al die aanvragen binnen is, kan de politieke besluitvorming snel volgen. In de loop van 2012 zullen de verboden boodschappen uit de reclame moeten verdwijnen.
Fabrikanten hebben de afgelopen maanden overigens al heel wat erkenningsaanvragen ingetrokken, omdat ze ze niet konden hardmaken. Het gaat onder meer om de producten Yakult, Activia en Actimel. In de reclame worden de claims wel nog gebruikt.
Voorbeelden van niet-aanvaarde claims:
- Probiotica in melkdrankjes helpen het immuunsysteem.
- Taurine in Red Bull geeft meer energie.
- Sojamargarines helpen bij allerlei kwaaltjes.

related partner content for mobile comes here

Voorbeelden van wel aanvaarde claims:
- Mineralen en vitamines hebben de bekende positieve effecten.
- Bepaalde zuivelproducten helpen de cholesterol verlagen.
- Walnoten zijn goed voor de bloedvaten.

Bron: De Tijd (België).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in