Overslaan en naar de inhoud gaan

Grote journalistieke nieuwssites schrijven vooral het ANP over

Twee derde van het nieuws is afkomstig van Nederlands persbureau
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Zo&;n 66 procent van het nieuws dat in 2014 online verscheen op sites als volkskrant.nl, nu.nl en telegraaf.nl is gebaseerd op berichtgeving van het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP). Bovendien overlapten de teksten zodanig dat er eigenlijk sprake is van integrale overname van het ANP-bericht.

related partner content for mobile comes here

Dat blijkt uit van communicatiewetenschapper Jelle Boumans, die onderzoek deed naar de rol van bronnen in de Nederlandse journalistiek. Bouwmans promoveert op 25 mei op zijn onderzoek aan de Universiteit van Amsterdam.

Eenzijdige verslaglegging en beeldvorming

&;Er is geen reden te twijfelen aan de kwaliteit van de berichtgeving van het ANP’, zegt Boumans in het begeleidende persbericht. Toch vindt hij het niet wenselijk als tweederde van het nieuws bij één bron vandaan komt. ‘Dat werkt eenzijdige verslaglegging en beeldvorming in de hand. Zeker gezien het feit dat jongeren bijna al hun nieuws online lezen, is dat een zorgelijke ontwikkeling.&;

Eigen nieuwsgaring

Positief verrast is Boumans over de eigen nieuwsgaring van kranten. Ongeveer een op de tien krantenberichten die de afgelopen tien jaar verschenen over bedrijven als Apple, Aegon en Nuon en over maatschappelijke organisaties als Greenpeace, WWF en Unicef is gebaseerd op een persbericht dat de organisaties zelf verstuurden. &;Hier slaagt de journalistiek er vooralsnog in eigen nieuws te maken&;, aldus de aankomend promovendus.

NGO’s betere toegang

Kranten als De Telegraaf en Metro namen gemiddeld meer persberichten over, terwijl het percentage bij kranten als de Volkskrant en NRC juist lager lag. NGO&;s slaagden er vaker in het nieuws te bepalen met een persbericht dan commerciële bedrijven.

Kranten namen persberichten doorgaans niet één op één over, maar voegden er eigen inhoud aan toe. Boumans: &;De combinatie van het relatief lage percentage en het feit dat het niet louter knip- en plakwerk betrof, maakt dat ik eigenlijk gerustgesteld ben over de mate waarin berichtgeving bepaald wordt door bedrijven en organisaties.&;

Niet vol te houden

Boumans is van plan de relatie tussen organisaties, persbureau en nieuwsmedia de komende jaren te blijven volgen. &;Tot nu toe lijkt er geen sprake van ongezonde afhankelijkheid bij nieuwsmedia, maar redacties krimpen steeds verder terwijl de kranten dikker worden. Je zou denken dat het niet vol te houden is al die artikelen zelf te blijven schrijven. Dat wil ik in de gaten houden.&;

Analysetechniek

Dat voornemen wordt vergemakkelijkt doordat Boumans een groot deel van zijn promotietraject heeft besteed aan het ontwikkelen van een analysetechniek. Die meet overeenkomsten in teksten en weegt daarbij hoe specifiek verschillende woorden zijn voor een onderwerp. Overlap in een woord als &;nucleair&; krijgt daarbij meer waarde dan overlap in een algemener woord als &;besluit&;. Boumans: &;Het ontwikkelen van de software heeft ons veel tijd gekost, maar nu die eenmaal loopt kunnen we de mate waarin journalisten pers- en ANP-berichten gebruiken relatief eenvoudig onderzoeken.&;

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in