Overslaan en naar de inhoud gaan

Groei mobiele telefonie stagneert

De Nederlandse markt voor mobiele telefonie zal dit jaar nauwelijks groei laten zien. Ondanks de grote stroom aan nieuwe diensten verwacht…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit liet het bureau vorige week weten in een analyse van de telecommarkt. In 2004 boekten de bedrijven die in Nederland actief zijn in de mobiele telefonie een gezamenlijke omzet van 5,7 miljard euro, een groei van bijna zes procent ten opzichte van 2003. Telecompaper tekent daarbij aan dat de groei werd gerealiseerd dankzij een forse toename van het aantal klanten. De mobieletelecomaanbieders telden eind vorig jaar 16 miljoen klanten, tegen 13,5 miljoen in december 2003. KPN was volgens het onderzoekbureau goed voor een marktaandeel van 38 procent en Vodafone voor 22,9 procent. Telfort is de nummer drie met 14,4 procent. De gemiddelde omzet per klant daalde echter voor de ondernemingen, vooral doordat veel telefoons na aankoop weinig of niet meer gebruikt werden. Telecomaanbieders maken dit volgens het onderzoekbureau ook wel erg gemakkelijk door toestellen met flink wat subsidie aan te bieden. Ze kregen daardoor te maken met doorverkoop van de telefoons in het buitenland. KPN wil dit fenomeen tegengaan door de prijzen voor zijn telefoonpakketten met beltegoed te verhogen.

related partner content for mobile comes here

De Nederlandse markt is nu behoorlijk verzadigd. Om klanten te trekken, zullen telecombedrijven vooral op prijs concurreren, aldus Telecompaper. De prijsdruk was vorig jaar al zichtbaar, onder meer in de vorm van een sms-oorlog, gestart door KPN. Telecompaper constateert dat de prijsconcurrentie in de laatste maanden van 2004 verder is toegenomen. Gelijktijdig moesten ondernemingen ook hoge kosten maken om klanten te winnen. Consumenten krijgen tegenwoordig zelfs gratis TV’s en spelcomputers bij een telefonieabonnement voor een vast maandbedrag. Nieuwe diensten, zoals het verzenden van foto's en het binnenhalen van internetpagina's via snellere verbindingen (UMTS, GPRS, Edge), zorgden vorig jaar voor 703 miljoen euro aan inkomsten. Dit betekende een groei van 38 procent ten opzichte van 2003. Telecompaper verwacht een verdere toename dit jaar, maar pas in 2006 gaan deze diensten echt een belangrijke bijdrage leveren aan de omzet.

Bron: ANP

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in