Overslaan en naar de inhoud gaan

Gezondheidsraad wil één logo voor gezonde voeding

Gezond is nog niet gezond als er een gezondsheidslogo op staat. Minder gezonde producten kunnen heel goed een van de logo's krijgen omdat…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De logo's worden toegekend door producten te scoren op een aantal punten, zoals de hoeveelheid calorieën, het gehalte aan verzadigd vet, zout, toegevoegd suiker en vezels. Maar producten met het Gezonde Keuze Klavertje kunnen te veel zout bevatten, terwijl het logo Ik kies bewust veel de soepel omgaat met voedingsvezels. Voor kant-en-klaar maaltijden, sappen en dranken moeten de criteria veel scherper, vindt de Gezondheidsraad in een dinsdag verschenen advies.

related partner content for mobile comes here

De informatievoorziening is een initiatief van de Europese voedingsmiddelenindustrie. Maar, zo stelt de Gezondheidsraad, probleem is dat daarbij niet wordt gekeken naar wat voor de gezondheid het belangrijkst is. Zo is het totale vetgehalte veel minder van belang dan het gehalte aan ongezonde vetten.

De Gezondheidsraad wil één logo, waarbij de allergezondste producten nog een extra stempel krijgen. Om het label voor de consumenten begrijpelijk te maken, adviseert de raad een kleurcode te gebruiken die aangeeft of gehaltes gunstig, neutraal of ongunstig zijn voor de gezondheid. (ANP)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in