Overslaan en naar de inhoud gaan

Gezondheidsboodschap landt beter na compliment

Gezondheidsboodschappen komen aan als mensen een positief beeld hebben van zichzelf, ontdekte psycholoog Suzanne Pietersma, die op 10…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dagelijks komen we in aanraking met gezondheidsboodschappen. Eet elke dag twee ons groente en twee stuks fruit, stop met roken, ga niet te lang onder de zonnebank. Maar nemen mensen deze waarschuwingen ook daadwerkelijk ter harte?

related partner content for mobile comes here

Uit onderzoek van Suzanne Pietersma blijkt dat mensen die gezondheid het allerbelangrijkste in hun leven vinden, de gezondheidsboodschap zonder meer accepteren. Mensen die gezondheid wel belangrijk vinden, maar niet het allerbelangrijkste, zijn daarentegen sterk geneigd om de boodschap actief te negeren en dus niet te accepteren.

Mensen willen zich goed voelen over zichzelf. Als dat niet het geval is en ze zich bijvoorbeeld schuldig voelen over hun ongezonde eetgedrag, luisteren ze niet naar boodschappen die hen daarop aanspreken. Wat ook gebeurt is dat ze de boodschap onderuithalen door argumenten te bedenken waarom deze niet voor hen geldt.’

Een manier om die mensen toch te laten luisteren is zelfbevestiging. De kern daarvan is mensen kort voor de boodschap te laten denken aan iets wat ze juist wel goed doen, en dan vooral iets wat niets te maken heeft met gezondheid. ‘Laat iemand beseffen dat hij heel sociaal of behulpzaam is. Of bijzonder bedreven in zijn werk. Daardoor krijgt het zelfbeeld een boost, waardoor de boodschap wel geaccepteerd wordt. En, belangrijker nog, ook daadwerkelijk tot gedragsverandering leidt.’

Wat Pietersma betreft is het hoog tijd dat hier meer onderzoek naar wordt gedaan. ‘In potentie zou dit heel goed moeten werken, maar het wordt bar weinig toegepast in campagnes.’ Verder zegt ze dat voorlichters zo min mogelijk moeten inspelen op schuld of emotie, anders is de kans groot dat mensen alsnog in een defensieve houding schieten.

Advertentie

Reacties:

Om te kunnen reageren, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid wordenLog In

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in