Overslaan en naar de inhoud gaan

'Facebook werkt met 35.000 mensen aan eerlijke verkiezingsinfo'

Facebook wil voorkomen dat het sociale medium net als in 2016 in de VS wordt misbruikt om kiezers met onjuiste informatie te beïnvloeden.
Facebook
Facebook

Facebook heeft 2,2 miljoen advertenties en 120.000 berichten geweigerd omdat ze tot doel zouden hebben gehad de opkomst bij de komende Amerikaanse verkiezingen te beperken. Dit zei de vicepresident van de sector communicatie van Facebook, Nick Clegg, in gesprek met de Franse krant Journal du Dimanche. In de aanloop naar de verkiezingen van 3 november heeft volgens hem Facebook ook 150 miljoen waarschuwingen geplaatst over de naar het zich liet aanzien onjuiste inhoud van een bericht.

related partner content for mobile comes here

Mediapartners

Facebook wil voorkomen dat het sociale medium net als in 2016 in de VS wordt misbruikt om kiezers met onjuiste informatie te beïnvloeden. De mediagigant heeft volgens de voormalige Britse politicus Clegg 35.000 mensen aan het werk om te waken over de veiligheid van sites die voor de stembusgang van belang kunnen zijn. Daarbij wordt volgens hem samengewerkt met ongeveer zeventig gespecialiseerde mediapartners om informatie die wordt aangeboden te checken.

Clegg zei dat "we ook kunstmatige intelligentie-instrumenten hebben". Die maken het mogelijk miljarden posts en nepaccounts te verwijderen, zelfs voordat ze door gebruikers worden aangegeven. Facebook slaat bovendien 'alle advertenties en informatie, zoals hun financiering of herkomst, zeven jaar op om transparantie te garanderen.'

De grote internetmedia worden er met de naderende presidentsverkiezingen in de VS steeds vaker van beschuldigd censuur te plegen, vooral ten gunste van tegenstanders van de huidige Amerikaanse regering van president Trump.

(ANP/Adformatie)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in