Overslaan en naar de inhoud gaan

Facebook investeert tien miljard dollar in zijn metaverse-afdeling

Facebook ziet de metaverse als dé opvolger van zijn apps en diensten en trekt het bedrijfsonderdeel daarom ook los van zijn social media.
Oculus
© Oculus
Oculus
© Oculus

Facebook investeert dit jaar tien miljard dollar in Facebook Reality Labs, zijn metaverse-afdeling waar Facebook grootse verwachtingen van heeft. De komende jaren wil het bedrijf daarom meer gaan investeren in Reality Labs. Dat schrijft Facebook in een toelichting op zijn kwartaalcijfers, waar onder andere The Verge over bericht.

related partner content for mobile comes here

Volgens Facebook zijn AR (Augmented Reality) en VR (Virtual Reality) 'de volgende generatie van onze online sociale ervaringen'. Facebook Reality Labs is al verantwoordelijk voor het ontwikkelen van Oculus Quest-VR-headsets en Portal-videobel-apparatuur. De komende jaren zal het bedrijfsonderdeel AR- en VR-apparatuur blijven uitbrengen en hier ook software en content voor ontwikkelen. 

Reality Labs gaat aparte financiële cijfers delen

Dat Facebook serieus is over zijn metaverse-afdeling, blijkt niet alleen uit de miljardeninvestering - voor één jaar. Facebook trekt Reality Labs ook financieel enigszins los van de rest van het bedrijf. Reality Labs gaat voortaan eigen winstcijfers delen, zodat analisten en aandeelhouders een beter beeld krijgen hoe de afdeling presteert. 

Facebooks belangrijkste inkomstenbron - de advertentietak - komt hiermee los te staan van Reality Labs. In het derde kwartaal verdiende Facebook 28 miljard dollar aan zijn advertentietak, één miljard minder dan verwacht. Facebook wijt dat onder andere aan de gevolgen van de coronacrisis en Apple's besluit om iOS-gebruikers de expliciete keuze te geven of zij gevolgd willen worden door adverteerders. Veruit de meeste gebruikers geven hier geen toestemming voor, waardoor Facebook moeilijker complete advertentieprofielen kan opbouwen.

Metaverse biedt merken veel kansen

De metaverse is nog volop in ontwikkeling, waardoor het lastig te zeggen is wat merken en adverteerders er (niet) mee kunnen doen. Door experimenten van koplopers als Facebook, Epic Games en Gucci wordt er steeds meer duidelijk welke mogelijkheden de metaverse biedt. Adformatie publiceerde onlangs een premium-artikel over wat merken en adverteerders al doen in de metaverse

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in