Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.
Zullen we in 2020 stoppen met het hypen van millenials that see the world differently and can be the innovators that make life better? Ze zijn een hedendaagse remake van opportunistische boomer-ouders voor wie profiteren belangrijker was dan innoveren. GenZ = de generatie van toekomstige wereldverbeteraars.
Toon Buddingh
Schitterend idee, of beter nog. Elke (grote) organisatie zou een millennial of GenZer in de raad van bestuur moeten hebben. Bijvoorbeeld voor 6 maanden, daarna is er weer een andere jonge ambitieuze innovatieveling aan de beurt. Het bestuur krijgt bij elk bestuursvoorstel (i) direct feedback over de toekomstbestendigheid ervan en (ii) direct inzicht in het jong talent van de organisatie. Voor de jonge protegee is het een super leerzame ervaring.
Is het gat tussen jong en oud dan echt zo groot? vragen sommigen zich misschien af. Zijn de jongsters van nu niet dezelfde nozems, hippies, punkers of techies die 'wij' waren in resp. de jaren 50, 60, 70 en 80? 'Wij' stonden toch ook op de baricades? 'Wij' wilden toch ook een andere wereld zou de boomer (en daarna) kunnen denken.
Het antwoord is heel duidelijk JA! Dat komt een beetje doordat de opvoeding in de 90e en 00 jaren veel gelijkwaardiger was dan daarvoor. Jongeren hebben geleerd mee te praten met ouderen, terwijl dat bij veel organisaties nog lang niet zo is (er geldt nl nog steeds hoe ouder, hoe meer promotie). Dat knelt natuurlijk en bij een startup is dat niet zo, wat het aantrekkelijker maakt.
Nog meer komt het door het moderne onderwijs. Het MBO/HBO heeft studenten is geleerd ondernemend te denken; 21-eeuwse vaardigheden! Studies van nu onderwijzen soms wel 60% soft skills en 40% hard skills (zoals huidtherapie, accountancy, facility management). De jongen van nu hebben geleerd te weten wat ze willen en hoe ze dat moeten bereiken. Dat hoefde vroeger natuurlijk niet want het bedrijf zorgde wel voor je carrière.
Tenslotte is de instant maatschappij super belangrijk geweest voor de vorming van jongeren die direct resultaat willen zien. Via alle sociaal media krijg je alles wat je maar nodig hebt, binnen enkele seconden. En daarmee het belangrijkste van alles in onze kenniseconomie, nl kennis. Kennis is overal en altijd beschikbaar. Het zit niet meer in boeken, je hoeft er niet meer voor naar school (waar de professor voor de klas staat), het is niet opgeslagen op de centrale server van de organisatie en het zit niet meer ingebed in de ouder medewerker. Alle wat je moet weten staat gewoon op internet. Het hebben van kennis is een commodity geworden. En dat niet alleen kennis veranderd ook steeds sneller. Het opslaan ervan begint zelf een last te worden. 'Heb je niet aan'.
Wat steeds belangrijker wordt is hoe je met kennis omgaat. Wat betekent iets in de context van een individu of een organisatie? Wat zijn motieven en drijfveren van iemand? Dat is iets waar de generaties elkaar erg goed mee kunnen aanvullen. De jongster neemt de laatste technologieën en methodes mee, terwijl de oudere het in context zorgt dat zowel de jongster als de organisatie daar beter dan wordt. Dat zou je dan op alle niveaus moeten doen; van werkvloer tot CEO. Op die manier zullen de grote bedrijven het nadeel van de achterstand op de startup makkelijk kunnen omdraaien in een voordeel.
Inbrenger heeft 1500 startups helpen starten, 10 jaar ondernemerschapsonderwijs ontwikkeld, doorbreektechnieken bestudeerd in maatschappelijke context. Hij helpt nu bedrijven om te gaan met millennials (en ook GenZers, Ronald)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lidZullen we in 2020 stoppen met het hypen van millenials that see the world differently and can be the innovators that make life better? Ze zijn een hedendaagse remake van opportunistische boomer-ouders voor wie profiteren belangrijker was dan innoveren. GenZ = de generatie van toekomstige wereldverbeteraars.
Schitterend idee, of beter nog. Elke (grote) organisatie zou een millennial of GenZer in de raad van bestuur moeten hebben. Bijvoorbeeld voor 6 maanden, daarna is er weer een andere jonge ambitieuze innovatieveling aan de beurt. Het bestuur krijgt bij elk bestuursvoorstel (i) direct feedback over de toekomstbestendigheid ervan en (ii) direct inzicht in het jong talent van de organisatie. Voor de jonge protegee is het een super leerzame ervaring.
Is het gat tussen jong en oud dan echt zo groot? vragen sommigen zich misschien af. Zijn de jongsters van nu niet dezelfde nozems, hippies, punkers of techies die 'wij' waren in resp. de jaren 50, 60, 70 en 80? 'Wij' stonden toch ook op de baricades? 'Wij' wilden toch ook een andere wereld zou de boomer (en daarna) kunnen denken.
Het antwoord is heel duidelijk JA! Dat komt een beetje doordat de opvoeding in de 90e en 00 jaren veel gelijkwaardiger was dan daarvoor. Jongeren hebben geleerd mee te praten met ouderen, terwijl dat bij veel organisaties nog lang niet zo is (er geldt nl nog steeds hoe ouder, hoe meer promotie). Dat knelt natuurlijk en bij een startup is dat niet zo, wat het aantrekkelijker maakt.
Nog meer komt het door het moderne onderwijs. Het MBO/HBO heeft studenten is geleerd ondernemend te denken; 21-eeuwse vaardigheden! Studies van nu onderwijzen soms wel 60% soft skills en 40% hard skills (zoals huidtherapie, accountancy, facility management). De jongen van nu hebben geleerd te weten wat ze willen en hoe ze dat moeten bereiken. Dat hoefde vroeger natuurlijk niet want het bedrijf zorgde wel voor je carrière.
Tenslotte is de instant maatschappij super belangrijk geweest voor de vorming van jongeren die direct resultaat willen zien. Via alle sociaal media krijg je alles wat je maar nodig hebt, binnen enkele seconden. En daarmee het belangrijkste van alles in onze kenniseconomie, nl kennis. Kennis is overal en altijd beschikbaar. Het zit niet meer in boeken, je hoeft er niet meer voor naar school (waar de professor voor de klas staat), het is niet opgeslagen op de centrale server van de organisatie en het zit niet meer ingebed in de ouder medewerker. Alle wat je moet weten staat gewoon op internet. Het hebben van kennis is een commodity geworden. En dat niet alleen kennis veranderd ook steeds sneller. Het opslaan ervan begint zelf een last te worden. 'Heb je niet aan'.
Wat steeds belangrijker wordt is hoe je met kennis omgaat. Wat betekent iets in de context van een individu of een organisatie? Wat zijn motieven en drijfveren van iemand? Dat is iets waar de generaties elkaar erg goed mee kunnen aanvullen. De jongster neemt de laatste technologieën en methodes mee, terwijl de oudere het in context zorgt dat zowel de jongster als de organisatie daar beter dan wordt. Dat zou je dan op alle niveaus moeten doen; van werkvloer tot CEO. Op die manier zullen de grote bedrijven het nadeel van de achterstand op de startup makkelijk kunnen omdraaien in een voordeel.
Inbrenger heeft 1500 startups helpen starten, 10 jaar ondernemerschapsonderwijs ontwikkeld, doorbreektechnieken bestudeerd in maatschappelijke context. Hij helpt nu bedrijven om te gaan met millennials (en ook GenZers, Ronald)