'Een auto is seks'
INTERVIEW Erwin Wijman, schrijvend journalist voor onder meer voor Adformatie, noemt zichzelf autopsychosocioloog en schreef het boek Succes met je grote auto.
Tekst: Kari-Anne Fygi
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
Spotta
Wat is dat, een ‘autopsychosocioloog’?
‘Haha, je vindt de term nog niet op Google buiten alle hits over mijn boek. Ik noem mezelf zo omdat ik bestudeer en analyseer wat auto’s doen met mensen en mensen met auto’s en vooral: mensen met elkaar. Het is ook geen autoboek maar veel meer een kritische sociaal-maatschappelijke zedenschets. Tegelijkertijd zit er de nodige ironie in die term, omdat ie zo duidelijk over the top is.’
‘Je auto is egomarketing, maar kan ook je business een flink eind vooruit helpen’, schrijf je. Vertel?
‘Waar moet ik beginnen? Ik interviewde een directeur van een cosmetica-importeur die een Audi R8 van 185.000 euro kocht en ervan overtuigd is dat zijn klanten - schoonheidsspecialisten, maar ook inkopers van DA en Etos – hem daardoor meer business gunnen. Een Kia Rio zou aanzienlijk slechter zijn voor zijn bedrijf zegt hij, omdat mensen liever zaken doen met winners dan met losers. En PR-adviseur Dominique Lap van fs AGENCY in Amsterdam, die de pr doet voor prachtige dure modemerken, merkt dat ze sterker in haar schoenen staat sinds ze een BMW rijdt. Zij raadt letterlijk iedere vrouw aan een BMW te kopen of in ieder geval een grotere auto.’
Sociale media zijn niet sociaal, auto’s wel, schrijf je in je inleiding. Leg eens uit?
‘Sociale media zijn een substituut voor de real thing. Contact. Echt contact, niet virtueel. Twitteren en facebooken is leuk als afleiding maar het is een afgeleide. Alleen elkaar zien is elkaar echt spreken. Liefde kan alleen live. Twitter en Whatsapp en Messenger etcetera kunnen handig zijn in het voorwerk, maar schieten uiteindelijk tekort. Het is voorspel en dat is gewenst maar je wilt meer. Je gaat alleen maar internetdaten omdat je een echte date wilt, waarbij je elkaar ziet en spreekt en aan kunt raken en voelen en ruiken en misschien zoenen en met elkaar naar bed gaan. In het 9 tot 5-zakendoen geldt in feite hetzelfde. Verkopen is vleien en flirten. Handel vereist handen geven. Dat kan niet vanachter je computer. Dat is ook slechts voorspel.’
Wat moet een succesvolle reclamemaker rijden om figuurlijk verder te komen?
‘Liefst iets wat hem of haar gelukkig en blij maakt. Voor mijn boek interviewde ik een headhunter, ook een baan in de people’s business dus. Ze heet Susan Abbink en ze is 46. Ze kreeg een rode Volkswagen Passat van de zaak waarin ze zich nogal ongelukkig voelde. Een Passat is een gezinsauto, vond ze. Pas toen ze die VW verruilde voor een hemelsblauwe Mini Cooper S met wit dak leefde ze op. “Ik ben ook moeder van drie jongens, maar in die Mini Cooper S voel ik me vrouw”, vertelde ze. “Dan voel ik me Sue, zoals mensen mij vaak noemen.”’
Er zullen best succesvolle mensen zijn die in de verkeerde auto’s rijden, toch?
‘Zeker, maar dan is het kennelijk niet de verkeerde auto. Niet voor hen in ieder geval.’
Als vrouw moet ik het vragen: doet de kleur van de auto er ook toe?
‘Als man zeg ik dan: natuurlijk, zeker! Als het een kleur is waar jij je lekker bij voelt. Kijk naar die hemelsblauwe Mini met wit dak van Sue. Of naar de babyblauwe Fiat 500 die HappyNurse-verpleegkundigen van de zaak krijgen, vrouwen die voortdurend sjans zeggen te hebben in die autootjes. Ik sprak een vormgeefster met een volgens haar zeggen “KLM-blauwe” Volvo 144 uit 1969. Een andere zou ze niet eens wíllen, zegt ze. Ze wordt vrolijk van haar auto, zeker als ze de Beach Boys hard aan zet onderweg. Een auto is seks. Dat is het. Kleur is daarvan een essentieel en onmisbaar onderdeel, zoals een warme zachte huid seks lekkerder maakt. Een leuke auto in een lekkere kleur werkt nog beter dan de lustpil Lybrido.’
Kun je ook succesvol zijn zonder autobezit?
‘Ja, absoluut. Een auto is geen voorwaarde voor geluk of succes, dat beweer ik ook nergens. Maar zorg dan wel dat je een fijne fiets hebt. Of een opgeladen OV-chipkaart, met minimaal 20 euro erop zodat je ook de trein kunt nemen van station Bijlmer Arena naar het Centraal Station in plaats van die lawaaierige metro.’
Klik om te vergroten:
Je rijdt zelf in een Fiat Multipla, en daar ben je trots op, zeg je. Dat is dé passende auto bij jou?
‘Zeker. Om minstens vijf of zes redenen. Hij is praktisch en heel ruim van binnen, ook met drie of vier kinderen erin een rijdend woonkamertje, en niet al te groot van buiten. Hij is niet te duur. Hij rijdt heel lekker omdat de wielen in breedte en lengte ver uit elkaar staan. Daardoor is het net een kart, je kunt er als je zin hebt heel hard bochten mee nemen zonder dat ie uitbreekt. In Duitsland haal je er makkelijk 180 mee. Hij heeft een onderscheidende eigenzinnige vormgeving. Karakteristiek zeggen sommigen, anderen zeggen afschuwelijk, ik zeg schitterend. De Multipla heeft elegante Modigliani-lijnen. En tot slot is ie lekker provocerend. Mensen geven er openlijk op af. Dat is niet slim van hen, want de Multipla vereist een kennersoog en een beetje doorgestudeerd zijn in vormgeving, maar het is altijd leuk om die mensen van repliek te dienen. Ik voel me dan lekker slimmer. Gelukkig dat er over smaak nog meer te twisten is dan over schuttinkjes, overhangende bomen en andere Rijdende Rechter-zaken.’
Even serieus: kun je vijf tips geven voor aankomende succesvolle creatieve reclamemensen?
‘Ik ben alleen maar serieus. Vijf tips? Mag het ook in zes woorden? “Stop de recessie. Koop een Porsche”. Om een billboard van een Porsche-dealer te citeren. Een six word story die Effie-waardig is. Want het werkt, naar alle kanten. Ik was laatst bij reclamebureau XXS, daar stonden drie Porsches voor de deur. 911’jes. Niks klein reclamebureautje, dat XXS. En als die jongens zich een 911 kunnen veroorloven moeten ze hun werk toch goed doen. Een pitch hoeft dan niet eens meer. Je weet als klant dat je daar goed zit nog voor je de lift in stapt.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid