Overslaan en naar de inhoud gaan

Jaarverslagen: meer imago, minder transparantie

Ondernemingen gebruiken het jaarverslag steeds minder om zich naar de omgeving te verantwoorden over hun strategie. Het overgrote deel van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit blijkt uit de negentiende editie van het jaarverslagenonderzoek, dit jaar uitgevoerd door Piet Hein Coebergh, Lector PR & Social Media van de Hogeschool Leiden. Bij de 101 gecontroleerde jaarverslagen blijkt er vooral minder ingezet te worden op transparantie over de bedrijfsstrategie.

related partner content for mobile comes here

Baat bij zichtbaarheid
Piet Hein Coebergh: ‘Analyse van het kwalitatieve deel van 101 jaarverslagen van in Nederland genoteerde ondernemingen wijst uit dat de kleine kopgroep van bedrijven inzet op ruime transparantie over de bedrijfsstrategie. Dit zijn typisch bedrijven die moeilijk te imiteren kerncompetenties lijken te hebben en dus iets makkelijker open kaart kunnen spelen. Anderzijds hebben ze baat bij extra zichtbaarheid als aantrekkelijk beleggingsalternatief.’

Ten Cate, Arcadis en Binck
De top-3 over 2012 past in dit profiel: de midkap-bedrijven Ten Cate, Arcadis en Binck. Hierna volgen de traditioneel transparante AEX-bedrijven AkzoNobel en DSM en op de zesde plaats staat Ballast Nedam als meest transparante smallcap onderneming. Grotere multinationals beperken zich vaker tot een glossy jaarverslag dat eerder een goed gevoel oproept of bevestigt dan dat het veel informatie deelt. De meeste bedrijven lijken het jaarverslag te zien als een verplicht nummer.

Over het onderzoek
Met ingang van 2012 heeft Piet Hein Coebergh, Lector PR & Social Media aan Hogeschool Leiden, het Jaarverslagenonderzoek overgenomen van professor Sicco Santema die dit jaarlijkse onderzoek startte in 1993 vanuit adviesbureau Scenter.
De analyse levert een bijdrage aan het debat over de toegevoegde waarde van transparantie voor het bedrijfsleven en belanghebbenden. Tegelijk dient het ter ondersteuning van de jury van de FDHenri Sijthoff-Prijs.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in