Een merkpsycholoog, en snel a.u.b.
Steeds snellere technologische ontwikkelingen en het medialandschap dat steeds sneller veranderend schept hoge verwachtingen bij consumenten van merken. Een unieke, op hun behoefte afgestemde, merkervaring bijvoorbeeld. Maar ook continue contact op de manier en de momenten dat zij dat willen. Communicatie verandert steeds meer van een vooraf bedachte reclamecampagne naar communicatie 24/7. En, LET OP, komt zo op gelijke voet te staan met het gedrag van een merk. Er mag geen verschil meer zijn tussen zeggen en doen.
Merken proberen hier hals over kop op in te spelen maar zien door de bomen eigenlijk het bos niet meer en beseffen dat ze steeds meer behoefte hebben aan reflectie van buitenaf. Voor reclamebureaus die deze kans grijpen zal er een steeds grotere en belangrijkere rol weggelegd zijn bij merken: die van merkpsycholoog. Personen die luisteren naar het merk en de markt waarin het merk zich bevindt. Personen die hiertussen verbanden leggen en het merk continue reflectie geven over haar identiteit en haar relatie tot de omgeving. Op deze manier zal er een eenduidig merkgedrag ontstaan, dat voor consumenten duidelijk is te vatten en hen verteld waar het merk voor staat.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaVerandering. Niet alleen in de manier van samenwerken tussen merk en bureau, maar vooral ook in de manier van werken bij bureaus zelf om tot deze samenwerking te komen. Geen verschillende afdelingen meer, maar twee merkpsychologen per merk vast in dienst. De nadruk ligt nu nog vooral op het in kaart brengen van de markt waarin het merk zich bevindt en bepalen welke unieke rol het merk in deze markt vervult of kan vervullen, om dit vervolgens te communiceren middels een campagne.
In de toekomst zullen deze merkpsychologen zich ook veel meer bezig moeten houden met analyseren hoe de consument zich beweegt binnen deze markt en wat de consument binnen deze markt van een merk verwacht. Om vervolgens te bepalen hoe het merk zich moet gedragen en wat het merk moet doen om aan deze verwachtingen van de consument te voldoen. Om tot dit gewenste merkgedrag te komen, en met de verwachtingen van de consument mee te kunnen groeien, zullen zowel in de analyse- als de ontwikkelingsfase verschillende disciplines ingezet moeten worden die niet alleen gericht zullen zijn op communicatie. Maar bijvoorbeeld ook op marktonderzoek, trends, forecasting, workshops, productontwikkeling, verpakking, (binnenhuis)architectuur, customer service, verkooppunten en -manieren, marketing, ontwerp, online, mode, styling, techniek, muziek, fotografie, kunst, etc.
Als uiteindelijk het gewenste merkgedrag is ontwikkeld, is het de taak van de twee merkpsychologen om dit proces te bewaken. Zodra er veranderingen of aanvullingen nodig zijn kunnen hier vervolgens weer de nodige disciplines aan gekoppeld worden. Op deze manier zal ieder bureau in de toekomst, samen met de merken die het verdient, continue werken aan een unieke optimale merkervaring voor de consument in iedere keer wisselende samenstelling.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid