EBookkaart: e-book via kaart te koop


De kaart werkt als volgt: je koopt de kaart in de boekwinkel, daarbij krijg je een unieke code. Via www.libris.nl/ebookkaart download je het e-book (tot twee maanden na aankoop van de kaart).
In het persbericht is te lezen dat ‘deze actie is opgezet met de Librisboekhandels die samen met de organiserende uitgeverijen een positieve impuls aan de bekendheid en verkoop van eBooks hoopt te geven.’
Is dit werkelijk noodzakelijk?
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSIn augustus zei het Stichting Marktonderzoek Boekenvak (SMB) nog wel: ‘In de Verenigde Staten heeft het e-boek een grote verschuiving teweeggebracht op de boekenmarkt. En hoewel elektronisch lezen ook in Nederland gestaag aan marktaandeel wint, laat een overtuigende doorbraak op zich wachten.’
Maar deze maand meldt de organisatie: ‘Digitaal lezen is ook in Nederland bezig aan een onstuitbare opmars. Vijftien procent van de Nederlanders beschikt nu over een apparaat waarmee e-boeken gelezen kunnen worden: bijna zes procent heeft een e-reader, ruim negen procent beschikt over een tablet-computer. Beide percentages zullen binnen afzienbare tijd verdubbelen, blijkt uit onderzoek in opdracht van de Stichting Marktonderzoek Boekenvak.’
De eBookkaart is naar mijn mening vooral bedacht vanuit de uitgeverij en vooral de boekwinkel, niet zozeer vanuit de consument. Zoals Caroline Damwijk, directeur van Libris, in het persbericht zegt: ‘Dit is een geweldig initiatief. Het feit dat we gezamenlijk onze nek uitsteken en deze relatief nieuwe markt betreden is uniek.’
Het is wel een leuk iets om cadeau te geven, maar is er verder een toegevoegde waarde voor e-booklezers? Er is niet vanuit de consument gedacht en dat werkt niet meer in deze tijd.
Deze kaart moet het ‘eBook tastbaar maken’, aldus de partijen. Waarom een e-book tastbaar maken? Als het om tastbaarheid gaat: daar zijn printboeken voor.
Prima om de boekwinkel te betrekken bij de verkoop van e-books, maar volgens mij kan het beter dan op deze redelijk omslachtig manier voor consumenten.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid