Overslaan en naar de inhoud gaan

EBookkaart: e-book via kaart te koop

Het blijft voor Nederlandse uitgevers en boekwinkels zoeken naar een manier om e-books in de markt te zetten en eraan te verdienen.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De kaart werkt als volgt: je koopt de kaart in de boekwinkel, daarbij krijg je een unieke code. Via download je het e-book (tot twee maanden na aankoop van de kaart).

related partner content for mobile comes here

In het persbericht is te lezen dat ‘deze actie is opgezet met de Librisboekhandels die samen met de organiserende uitgeverijen een positieve impuls aan de bekendheid en verkoop van eBooks hoopt te geven.’
Is dit werkelijk noodzakelijk?

In augustus : ‘In de Verenigde Staten heeft het e-boek een grote verschuiving teweeggebracht op de boekenmarkt. En hoewel elektronisch lezen ook in Nederland gestaag aan marktaandeel wint, laat een overtuigende doorbraak op zich wachten.’

Maar deze maand meldt : ‘Digitaal lezen is ook in Nederland bezig aan een onstuitbare opmars. Vijftien procent van de Nederlanders beschikt nu over een apparaat waarmee e-boeken gelezen kunnen worden: bijna zes procent heeft een e-reader, ruim negen procent beschikt over een tablet-computer. Beide percentages zullen binnen afzienbare tijd verdubbelen, blijkt uit onderzoek in opdracht van de Stichting Marktonderzoek Boekenvak.’

De eBookkaart is naar mijn mening vooral bedacht vanuit de uitgeverij en vooral de boekwinkel, niet zozeer vanuit de consument. Zoals Caroline Damwijk, directeur van Libris, in het persbericht zegt: ‘Dit is een geweldig initiatief. Het feit dat we gezamenlijk onze nek uitsteken en deze relatief nieuwe markt betreden is uniek.’

Het is wel een leuk iets om cadeau te geven, maar is er verder een toegevoegde waarde voor e-booklezers? Er is niet vanuit de consument gedacht en dat werkt niet meer in deze tijd.

Deze kaart moet het ‘eBook tastbaar maken’, aldus de partijen. Waarom een e-book tastbaar maken? Als het om tastbaarheid gaat: daar zijn printboeken voor.

Prima om de boekwinkel te betrekken bij de verkoop van e-books, maar volgens mij kan het beter dan op deze redelijk omslachtig manier voor consumenten.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in