De Tour heeft een marketingprobleem, en dat komt niet door Team Sky
Is de voorspelbaarheid van de Tour dodelijk voor de vermarketing van de sport? Niet volgens de deskundigen. Die zien een breder probleem.
De eerste bergritten van de Tour de France laten zien dat het Sky-team domineert op basis van data, wattages en een berekende wijze van fietsen. De ooit zo heroïsche bergetappes bestaan niet meer.Team Sky reageert zelfs niet meer op demarrages, het rijdt gewoon zo hard door dat niemand wegkomt of -blijft.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lidDe wielersport ontwikkelt zich best snel. Althans, voor de conservatieve wereld die het wielrennen nou eenmaal is. Grappig is dat áls dat gebeurt, zoals bij Sky, iedereen over zo'n ploeg heen valt. Dan is het ineens niet leuk meer, dan hebben we het alleen nog maar over wattages... Sky doet het fantastisch; in prestaties en in content. Zoals Jaap en Jos al stellen: als er één sport is die zich leent voor heroïsche verhalen dan is het de wielersport. En juist daarin kan het onderscheid gemaakt worden. Wielrennen is voor een leek best ingewikkeld te volgen. Juist de achterliggende verhalen over belangen, de spelletjes die er worden gespeeld in een koers en de geschiedenis maken de sport fascinerend. Verhalen vertellen, foto's uit de koers, gegevens delen over wattages, afstanden en inspanningen maken de koers veel interessanter. En dus aantrekkelijker om naar te kijken. Content die raakt en niet dat gepruttel van NOS-commentatoren die zelf deel uitmaken van het systeem.