Overslaan en naar de inhoud gaan

De kracht van de zintuigen!

Om de consument in-store te verleiden producten te kopen, focussen marketeers zich vaak op het de ‘first moment of truth’ in hun…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Om de consument in-store te verleiden producten te kopen, focussen marketeers zich vaak op het de ‘first moment of truth’ in hun communicatie. De ervaring die men vervolgens heeft bij de consumptie is minstens zo belangrijk, de ‘second moment of truth’. Hierbij is de indruk die het product achterlaat op de zintuigen cruciaal. Hoe het smaakt, hoe het voelt, hoe het klinkt als je er een hap van neemt, hoe het eruit ziet en hoe het ruikt. Alles heeft impact op de beleving. Dit bepaalt in grote mate of een consument overgaat tot een herhaalaankoop en/of aanbevelen en dat is uiteindelijk van belang voor een succesvolle en duurzame introductie.

related partner content for mobile comes here

Het is daarom essentieel om voor een introductie de producten te testen. Hetzij in een gecontroleerde groep, hetzij middels een tijdelijke of pilotintroductie. Product testing is van belang in elke fase van het innovatieproces; in het ‘fuzzy front end’, de productcreatie én vlak voor de lancering van een product.

Fuzzy front end
Aan het begin van het proces is het zinvol om de ‘grenzen’ te vinden in het sensorisch domein. Dit biedt ruimte voor Research & Development (R&D) om nieuwe producten te ontwikkelen op basis van zintuigelijke behoeften en barrières van consumenten. Wanneer wordt een product onbedoeld overheerst door een zintuigelijk aspect? Ook kun je hiermee onverwachte dimensies in het sensorisch spectrum vinden en hier vanuit verder innoveren. Deze kennis helpt om te maken.

Productcreatie
In latere fasen is product testing zinvol om keuzes te maken op basis van de zintuigelijke beleving én om bestaande producten op sensorische aspecten te verbeteren. Is een product bijvoorbeeld ‘te zout’ of ‘te droog’ en wat is de impact daarvan op de overall beleving? En welk van de ontwikkelde prototypes kent de hoogste voorkeur?

Synergie tussen belofte en product
In de laatste fase van productontwikkeling is het van belang om te kijken hoe producten resoneren in de natuurlijke omgeving van de consument, in de meeste gevallen bij hen thuis. Voldoet het product op de relevante sensorische aspecten aan de verwachtingen en leidt dit tot de synergie die nodig is voor een duurzaam succes? Van een succesvolle introductie is alleen sprake als het product herhaaldelijk wordt gekocht en – idealiter – ook wordt aan peers.

Óf tijdelijke activaties als proeftuin
Wat we steeds vaker zien is dat smaakvarianten worden ingezet voor tijdelijke activaties. Een prachtig voorbeeld daarvan zijn de ‘five kisses’ van . Deze campagne trekken ze goed door met een waar de klant zijn of haar eigen Magnum kan creëren, de ultieme vorm van co-creatie waarbij de zintuigen optimaal worden geprikkeld.

Tijdelijke activaties middels smaakvarianten zijn een mooie proeftuin voor eventuele definitieve introducties. Nespresso verwoordt het exact zo op hun site:

Als de middelen het toelaten kan geen onderzoek op tegen een dergelijke – real life – introductie.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in