Overslaan en naar de inhoud gaan

De Gouden Eeuw in digital moet eraan komen

De top van dat bedrijfsleven moet er ook aan geloven: ‘digital’ moet in de hele bedrijfsvoering worden doorgevoerd. Niet alleen bij de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat was voor consultancybureau mede een aanleiding om gisteren in het Rijksmuseum een bijeenkomst te organiseren met als thema ‘“Digitaal” gouden eeuw voor consumenten en reddingsboei voor Nederlandse organisaties in tijden van crisis’.

related partner content for mobile comes here

‘Ondanks dat iedereen de enorme impact van mobile, online en sociale media in ons dagelijks leven kan zien, is er slechts een zeer klein aantal visionaire leiders die dit effectief in de dagelijkse bedrijfsvoering heeft ingepast’, aldus Alexandra Jankovich, managing partner SparkOptimus.

Prinses Máxima, Philips-ceo Frans van Houten, directeur Rijksmuseum Wim Pijbes en Alexandra Jankovich vertelden gisteren aan een publiek met ‘decision makers’ (waaronder Jaap de Hoop Scheffer, Hans Wijers, Fons van Westerloo) van grote in Nederland gevestigde publieke en private instellingen welke kansen zij zien om betere banden aan te gaan met burgers en consumenten.
SparkOptimus organiseerde deze middag in eerste plaats als relatie-evenement (met daarbij het aantrekkelijke extraatje om voordat het Rijksmuseum april 2013 na tien jaar weer opengaat, alvast een kijkje te nemen).

Philips & gezondheidszorg
Frans van Houten, ceo van Philips, sprak over wat digitalisering in de gezondheidszorg kan betekenen. Het is nu nog vooral mensenwerk, maar er komt een tijd (met de groeiende vergrijzing) dat er onvoldoende dokters en zusters meer zijn. ‘Digitale technologieën kunnen helpen het groeiende personeelstekort te verzachten, de stijgende te beperken en tegelijk de kwaliteit van de zorg te verbeteren.’ Hij gaf een voorbeeld van het digitale patiëntbewakingssysteem van Philips waarmee continu de gesteldheid van patiënten is te volgen en als het slecht gaat met de patiënt, kan het verplegend personeel worden gealarmeerd.’

Philips & licht
Frans van Houten gaf ook aan dat hele ketenen moeten worden aangepast. Van Houten: ‘Innovatie binnen het businessmodel, dat is zo belangrijk. Dat houdt ook in dat je risico-investerend moet werken.’ Innovatie in het businessmodel bij Philips is bijvoorbeeld te zien bij verlichting. Philips is sterk in licht, maar als het om straatverlichting gaat, verkoopt Philips niet langer licht, maar de service van het verlichten van de straat. ‘Het is het cradle-to-cradle principe’, aldus Van Houten.

Dat geldt ook voor het project van de verlichting van De Nachtwacht in het Rijksmuseum, waar .

Naast digitalisering gaat het ook om samenwerken, gaf Van Houten aan. In de zorg, met ziekenhuizen, op het gebied van huishoudelijke apparaten (met bijvoorbeeld kok ) en het Rijksmuseum. Museumdirecteur Wim Pijbes: ‘De iconische waarde van De Nachtwacht en het succes van de verlichting ervan, kan de ontwikkeling van led-licht verder helpen.’

Rijksmuseum & online collectie
Wim Pijbes vertelde de aanwezigen dat een groot deel van de collectie online komt, en voor iedereen vrij is te gebruiken. ‘Digitalisering is ook democratisering. Vroeger waren wij de enige die van dichtbij naar een schilderij mochten kijken. Nu kan iedereen inzoomen op elk kloddertje verf, en iedereen mag daar een mening over hebben.’ En hij ging nog verder. Voor hem is het geen probleem als een merk als Nestlé het melkmeisje van Vermeer voor eigen gebruik inzet. Pijbes: ‘Doe wat je wilt.’ Want, zo redeneerde hij, als een sterk merk een schilderij uit de collectie van het Rijksmuseum gebruikt, versterkt dat op zijn beurt het merk weer. ‘Want daar hangt het echte werk.’

Maxima & mobiel bankieren
Prinses Maxima (in haar rol als voor ‘Inclusive finance for development’) gaf aan dat bankieren in de Derde Wereld tijdrovend en omslachtig is, en kostbaar. Maxima vertelde dat de regering van Nigeria jaarlijks één miljard dollar uitgeeft om ervoor te zorgen dat het geld beschikbaar is in de economie.

Daar valt dus winst te behalen met digitalisering van de geldstroom. Niet meer een halve dag onderweg zijn om je salaris op te halen bijvoorbeeld. ‘Mobiel bankieren zorgt hiervoor’, zei Maxima. ‘Bankieren in de arme delen van de wereld is lastig, zeker als het gaat om de “bricks and mortars”. Vestigingen zijn er vaak niet. Mobiel bankieren maakt het bankieren makkelijker voor de mensen. En het gaat dan ook vaak om kleine bedragen. Een klein bedrag dat een zoon naar zijn moeder overmaakt bijvoorbeeld.’

Financiële innovaties
Waarom is het zo belangrijk dat het bankieren in arme landen wordt verbeterd? Maxima: ‘Financiële innovaties helpen een economie en een land vooruit. Kijk maar naar Nederland in de Gouden Eeuw.’

Tom Voskes, ook managing partner van SparkOptimus: ‘We zijn aan het begin van een transitietijdperk. De reizensector is al veel met digital, maar neem de fmcg-sector, die moeten nog aan de hele reis beginnen.

‘Voor hen is de grootste uitdaging online geheel met offline te integreren. En natuurlijk het rechtstreeks communiceren met de consument.’

Het is volgens Voskes ook belangrijk dat er minder in producten wordt gedacht, maar meer in thema’s. ‘Neem iemand die gaat verhuizen. Die is met zoveel verschillende zaken bezig. Als hij zijn huis wil inrichten of verbouwen, moet je niet met spaanplaten aankomen. Wel met ideeën en een thema. Dat vergt dus een geheel andere manier van aanpak.’ Een aanpak die niet blijft hangen op de marketingafdeling, maar moet worden doorgevoerd in het hele bedrijf.

Voor wie de sprekers wil zien spreken: .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in