Overslaan en naar de inhoud gaan

Consumenten geven steeds vaker de voorkeur aan internationale merken

Vers voedsel wordt nog wel het liefste gekocht van lokale merken.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Consumenten kunnen hun producten en merken tegenwoordig overal vandaan halen. Hoe beïnvloedt dit hun voorkeur? Nielsen onderzocht in zijn Global Brand Origin-onderzoek voorkeuren voor lokale merken versus internationale merken, in 34 categorieën.

Wat blijkt: consumenten geven steeds minder vaak de voorkeur aan lokale merken. In categorieën waar traditioneel lokale merken sterk vertegenwoordigd waren, denk aan koffie en thee, en mineraalwater, zie je een opmars van de internationale merken.

related partner content for mobile comes here


Internationale merken blijven sterk in de categorieën waar ze traditioneel goed vertegenwoordigd zijn, zoals babyproducten, persoonlijke verzorging en frisdrank.

Alleen in de categorie vers voedsel geven consumenten nog de voorkeur aan lokale merken. Het gaat hier immers om bederfelijke waar en die wil je zo dicht mogelijk bij de bron aanschaffen. 


Maar gezien de richting van de uitkomsten denkt Nielsen dat deze voorkeur in de toekomst toch wel iets zal veranderen.

De verandering in sentiment zou kunnen komen doordat producten minder worden gebruikt, of dat er minder lokale merken zijn dan vroeger. Of het zou kunnen liggen aan de perceptie dat een lokaal merk dat eigenlijk internationaal is (het ‘Australische’ merk Vegemite bijvoorbeeld wordt heel ergens anders gemaakt), of andersom.

Het meest aannemelijk volgens Nielsen: consumenten hebben steeds meer affiniteit met producten die door multinationals worden gemaakt. En dat komt omdat multinationals steeds makkelijker lokale markten betreden via nieuwe kanalen, zowel off- als online. Denk aan online retailer Amazon, die onlangs retailer WholeFoods kocht en nu ook bij steeds meer andere retailers producten in de stenen winkels legt. 

Voor het onderzoek werden meer dan 31.500 online respondenten ondervraagd, uit 63 landen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in