'Consument murw van supermarktoorlog'


Ze kochten de afgelopen jaren steeds vaker een artikel in de aanbieding. Nu lijkt die trend gekeerd, schrijft het AD vandaag. Klanten laten zich tegenwoordig minder snel verleiden door Hamsterweken van Albert Heijn, Euroweken van C1000 of andere kortingsacties, stelt Marcel van Aalst van businessschool EFMI. 'Aan het begin trekt zoiets veel aandacht, maar het nieuwtje raakt ervanaf.'
Van elke euro die we in de winkels uitgaven, werd in 2008 nog 11,5 cent besteed aan een 'actie'. In 2009 was dat 14,5 cent en in 2010 16,5 cent. Een 'explosieve stijging', aldus Joop Holla van bureau GfK in het AD. 'We dachten dat dat percentage dit jaar nóg verder omhoog zou gaan, maar verrassend genoeg gebeurt dat niet.'
Consumenten veranderen ook minder snel van supermarkt. Retailexpert Gerard Rutte: 'Je kunt wel op de fiets blíjven stappen, maar álle winkels liggen vol aanbiedingen. Daardoor denken mensen: dan kan ik net zo goed in mijn eigen supermarkt blijven.' Supermarkten zoeken hun heil daarom minder in korting, en meer in thema-acties, zegt Holla.
Bron: AD.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid