Overslaan en naar de inhoud gaan

Communicatiemuseum neemt afscheid van tabaksreclame

Het Museum voor Communicatie in Den Haag neemt met de tentoonstelling Uitgerookt? afscheid van een halve eeuw tabaksreclame. Van
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Affiches met betoverende vrouwen, van onder andere Haagse grafischkunstenaar Jan Lavies,geven een historisch overzicht van sigarettenreclames. In de jaren vijftigprobeerde Lavies met zijnverleidelijke vrouwen Nederlanders aan het roken te brengen. Roken werd toenook noggeafficheerd als goed voor de gezondheid. Later maakten de zwoele vrouwenplaats voor stoere enavontuurlijke mannen. Ook bekende Nederlanders werden gebruikt om detabakswaar aan teprijzen.

related partner content for mobile comes here

De overheid volgde een lijn in tegenovergestelde richting en stelt zichin de loop van degeschiedenis steeds harder op tegen de verleiding van de tabaksindustrie. In1956 constateerde deAdviesraad voor Kankerbestrijding en de Gezondheidsraad dat er eenassociatie bestaat tussenroken en longkanker. Dat resulteert uiteindelijk in 1974 in de oprichting deStichtingVolksgezondheid en Roken (Stivoro), de voorloper van Defacto.

Misschien wel de meest spraakmakende affiches liet Stivoro uitbrengenrond 1995 met decampagne Roken, dood- en doodzonde. In de serie affiches zijn zeerindringende en confronterendebeelden over gezondheid en dood aanwezig, zoals een doodskist in de vorm vaneensigarettenpakje. Grafisch gezien vormt deze campagne zonder meer eenhoogtepunt omdat deoverheid voor het eerst op de lijn van de reclamewereld gaat zitten waar hetproduct in een mooie,humoristische, soms shockerende presentatie wordt neergezet.

Eén van de meest recente campagnes speelde zich af rond demillenniumwisseling in 1999. In devormgeving van de affiches was het, net zoals in de sigarettenreclame vanweleer, de verleidelijkevrouw die rokers overhaalt te stoppen en uitnodigt om te bellen om mee tedoen aan eenrecordpoging 'stoppen met roken'. De campagne won een Effie, één van debekendstereclameprijzen in Nederland.

In 2002 en 2003 voert de overheid gefaseerd de nieuwe Tabakswet in. Dewet verbiedt ondermeer reclame voor tabakswaren, gebiedt verkoop ervan alleen aan jongerenvanaf 16 jaar,verplicht melding van waarschuwingen op verpakkingen en geeft het recht opeen rookvrije plekvoor werknemers. De Nederlandse overheid, die hiermee ongeveer drie jaarvooruitloopt op deEuropese wetgeving, hoopt hiermee een slag te kunnen slaan op preventievegezondheidszorg.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in