Communicatiemuseum neemt afscheid van tabaksreclame


Affiches met betoverende vrouwen, van onder andere Haagse grafischkunstenaar Jan Lavies,geven een historisch overzicht van sigarettenreclames. In de jaren vijftigprobeerde Lavies met zijnverleidelijke vrouwen Nederlanders aan het roken te brengen. Roken werd toenook noggeafficheerd als goed voor de gezondheid. Later maakten de zwoele vrouwenplaats voor stoere enavontuurlijke mannen. Ook bekende Nederlanders werden gebruikt om detabakswaar aan teprijzen.
De overheid volgde een lijn in tegenovergestelde richting en stelt zichin de loop van degeschiedenis steeds harder op tegen de verleiding van de tabaksindustrie. In1956 constateerde deAdviesraad voor Kankerbestrijding en de Gezondheidsraad dat er eenassociatie bestaat tussenroken en longkanker. Dat resulteert uiteindelijk in 1974 in de oprichting deStichtingVolksgezondheid en Roken (Stivoro), de voorloper van Defacto.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSMisschien wel de meest spraakmakende affiches liet Stivoro uitbrengenrond 1995 met decampagne Roken, dood- en doodzonde. In de serie affiches zijn zeerindringende en confronterendebeelden over gezondheid en dood aanwezig, zoals een doodskist in de vorm vaneensigarettenpakje. Grafisch gezien vormt deze campagne zonder meer eenhoogtepunt omdat deoverheid voor het eerst op de lijn van de reclamewereld gaat zitten waar hetproduct in een mooie,humoristische, soms shockerende presentatie wordt neergezet.
Eén van de meest recente campagnes speelde zich af rond demillenniumwisseling in 1999. In devormgeving van de affiches was het, net zoals in de sigarettenreclame vanweleer, de verleidelijkevrouw die rokers overhaalt te stoppen en uitnodigt om te bellen om mee tedoen aan eenrecordpoging 'stoppen met roken'. De campagne won een Effie, één van debekendstereclameprijzen in Nederland.
In 2002 en 2003 voert de overheid gefaseerd de nieuwe Tabakswet in. Dewet verbiedt ondermeer reclame voor tabakswaren, gebiedt verkoop ervan alleen aan jongerenvanaf 16 jaar,verplicht melding van waarschuwingen op verpakkingen en geeft het recht opeen rookvrije plekvoor werknemers. De Nederlandse overheid, die hiermee ongeveer drie jaarvooruitloopt op deEuropese wetgeving, hoopt hiermee een slag te kunnen slaan op preventievegezondheidszorg.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid