Campagne ‘Ken de 9 signalen’ blijkt effectief
Wel geeft 70 procent van de ondervraagden aan het een beetje beangstigend te vinden om naar de huisarts te gaan bij een mogelijk waarschuwingsteken van kanker. KWF Kankerbestrijding wil met de campagne ‘Ken de 9 signalen’ mensen stimuleren tot tijdige actie als zij een klacht hebben die op kanker duidt. Hiertoe is de site kwfklachtadvies.nl ontwikkeld.
Door kanker in een vroeg stadium te herkennen, kan de ziekte eerder worden behandeld en sterven er minder mensen. Er zijn negen symptomen van kanker die zonder extra controle of handeling opgemerkt en herkend kunnen worden. Vroege ontdekking en tijdige behandeling van kanker is een van de speerpunten van KWF Kankerbestrijding.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaUit onderzoek na afloop van de campagne van 2007 blijkt dat 50 procent van de ondervraagden zeven of meer symptomen van kanker herkent (in 2004 was dit slechts 25 procent). De signalen die het best herkend worden, zijn een verdikking of een knobbeltje in het lichaam (88 procent correct), nieuwe of veranderde moedervlekken (86 procent), blijvende verandering in de stoelgang (78 procent) en het zonder aanleiding verliezen van gewicht (78 procent). De minst herkenbare signalen zijn slikklachten (52 procent), een schilferend plekje of knobbeltje op de huid (58 procent) en urinewegproblemen of veranderingen bij het plassen (62 procent).
Van de mensen die de campagne hebben gezien denkt bijna de helft in de toekomst minder lang te wachten om naar de huisarts te gaan. Ook geeft meer dan een kwart van de ondervraagden aan als gevolg van de KWF-campagne meer op waarschuwingstekens van kanker te zijn gaan letten.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid