Overslaan en naar de inhoud gaan

Big data: customer first!

[door René van der Laan] Wie er nog aan mocht twijfelen: Big data is here to stay. Een geweldige ontwikkeling, want de mogelijkheden die…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Een eenvoudige eerste stap is om data die je al tot je beschikking hebt optimaal te gebruiken. Met analyses kunnen klantdata worden omgezet in de meest nauwkeurige klantprofielen. Data over gedrag, locatie en zelfs emotie kunnen worden gebruikt om een klantprofiel te verrijken. In principe zou iedere marketingactiviteit- en boodschap tegenwoordig spot on moeten zijn. Als je als marketeer de beschikbare data analyseert, krijg je immers een duidelijk beeld van de behoefte van de klant. Soms zelfs voordat de klant zich dit realiseert. Niet alleen een ideale situatie voor de marketeer, want je kunt hier direct op voortbouwen met een gerichte en relevante aanbieding, maar helemaal voor de klant.

related partner content for mobile comes here

 

Niet spot on

Het verbaast mij dan ook dat de marketingactiviteiten en -boodschappen vaak nog verre van spot on zijn en helemaal niet zijn gebaseerd op wat bij de klant leeft. Ik zie de telecombranche bijvoorbeeld als een typische markt waar big data en de beschikbare informatie over klantgedrag tot effectievere marketing en hogere klanttevredenheid kunnen leiden. Hier kan immers direct worden ingespeeld op de data die de operator binnenkrijgt via smartphones en tablets die continu met het internet zijn verbonden. Als ik bijvoorbeeld een tripje maak naar het buitenland, ziet mijn operator dit in de systemen waarin mijn gedrag wordt geregistreerd. Ik krijg nu alleen een onpersoonlijke standaard sms’je met de bel- en datatarieven in het betreffende land. Het zou logisch zijn om op basis van de informatie die men over mij heeft, een aanbieding te doen waar ik op dat moment iets aan heb, bijvoorbeeld een internationale databundel. Iets waar ik nu nog zelf aan moet denken en actie op moet nemen tijdens mijn reis en natuurlijk op dat moment vergeet. Het lijkt erop dat operators nog steeds hun product als uitgangspunt nemen. Een pakketje met een toestel, belminuten, een databundel en smsjes. Dus om in de termen van een Nederlandse operator te spreken; een pizza, soms zonder en soms met ansjovis. Daarna houdt het wel op met het ‘maatwerk’. Als klant wil ik echter dat mijn pizza per ingrediënt wordt samengesteld exact in de hoeveelheid die mij het beste smaakt. Kortom, ik wil een product dat perfect aansluit op mijn persoonlijke profiel en levensstijl. In de praktijk is dit ook mogelijk, want de informatie ligt voor het oprapen.

 

Grotere wereld

Big data biedt enorme kansen om de klant als uitgangspunt te nemen. De informatie binnen de organisatie benutten is nog maar een eerste stap. Met het combineren van interne en externe gegevens is nog een veel grotere wereld te winnen. Dit kan zelfs tot nieuwe businessmodellen leiden. Bij veel organisaties ook buiten de telecomsector staat het product nu nog voorop. Om klanten beter te bedienen en te behouden is het noodzakelijk de transitie te maken naar een andere manier van denken. Mijn advies: haal het product van het voetstuk en gebruik de kracht van big data om de klant echt centraal te stellen! Customer first, ik hoop dat het overal snel business as usual wordt.

Gastblogger René van der Laan is director ­integrated marketing management bij SAS

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in