Advertentie-inkomsten TMG verder gedaald
'De omzetdalingen zijn ongekend groot met uiteraard de recessie als de grote boosdoener', zei bestuursvoorzitter Ad Swartjes van TMG donderdag in een toelichting. De uitgever van dagblad De Telegraaf verwacht dat de omzet uit advertenties komend jaar verder zal dalen. Met het doorwerken van cao-verhogingen en de inflatie zal dit een negatieve invloed hebben op het bedrijfsresultaat in 2010.
TMG verwacht dat het bedrijfsresultaat uit voortgezette activiteiten (ebita) het afgelopen jaar is uitgekomen op 45 miljoen euro. Dat is een daling van 25 procent ten opzichte van 2008. De opbrengsten zullen naar verwachting uitkomen op ruim 600 miljoen euro, bijna 75 miljoen euro minder dan in 2008.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisDe brutowinstmarge (ebita-marge) daalde van ruim 9 procent over 2008 naar ongeveer 7,5 procent over 2009. De marges zijn minder hard gedaald door reorganisatiemaatregelen. De kosten werden het afgelopen jaar structureel verlaagd dankzij onder andere een vermindering van het aantal banen met vijfhonderd.
De uitgever waagt zich niet aan een concrete prognose voor 2010. Wel verwacht de TMG-topman een positieve invloed op het bedrijfsresultaat van de doorwerking van de bezuinigingsmaatregelen, uitbesteding van activiteiten en stopzetting van De Telegraaf op zondag.
Verder verwacht Swartjes groei van de oplage-opbrengsten en digitale activiteiten. De oplage-opbrengsten stegen vorig jaar dankzij prijsverhogingen en waren hoger dan de advertentie-opbrengsten. In tegenstelling tot voorgaande jaren was TMG in 2009 weinig actief met overnames. 'Uiteraard zijn en blijven we alert op mogelijke acquisities die onze positie in de diverse uitgeefmarkten kunnen verstevigen', aldus Swartjes.
Bron: ANP.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid