Overslaan en naar de inhoud gaan

Advertentie-inkomsten TMG verder gedaald

TMG (Telegraaf Media Groep) heeft een moeilijk jaar achter de rug met grote omzetdalingen en verder teruglopende advertentie-inkomsten.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

'De omzetdalingen zijn ongekend groot met uiteraard de recessie als de grote boosdoener', zei bestuursvoorzitter Ad Swartjes van TMG donderdag in een toelichting. De uitgever van dagblad De Telegraaf verwacht dat de omzet uit advertenties komend jaar verder zal dalen. Met het doorwerken van cao-verhogingen en de inflatie zal dit een negatieve invloed hebben op het bedrijfsresultaat in 2010.

related partner content for mobile comes here

TMG verwacht dat het bedrijfsresultaat uit voortgezette activiteiten (ebita) het afgelopen jaar is uitgekomen op 45 miljoen euro. Dat is een daling van 25 procent ten opzichte van 2008. De opbrengsten zullen naar verwachting uitkomen op ruim 600 miljoen euro, bijna 75 miljoen euro minder dan in 2008.

De brutowinstmarge (ebita-marge) daalde van ruim 9 procent over 2008 naar ongeveer 7,5 procent over 2009. De marges zijn minder hard gedaald door reorganisatiemaatregelen. De kosten werden het afgelopen jaar structureel verlaagd dankzij onder andere een vermindering van het aantal banen met vijfhonderd.

De uitgever waagt zich niet aan een concrete prognose voor 2010. Wel verwacht de TMG-topman een positieve invloed op het bedrijfsresultaat van de doorwerking van de bezuinigingsmaatregelen, uitbesteding van activiteiten en stopzetting van De Telegraaf op zondag.

Verder verwacht Swartjes groei van de oplage-opbrengsten en digitale activiteiten. De oplage-opbrengsten stegen vorig jaar dankzij prijsverhogingen en waren hoger dan de advertentie-opbrengsten. In tegenstelling tot voorgaande jaren was TMG in 2009 weinig actief met overnames. 'Uiteraard zijn en blijven we alert op mogelijke acquisities die onze positie in de diverse uitgeefmarkten kunnen verstevigen', aldus Swartjes.

Bron: ANP.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in