Overslaan en naar de inhoud gaan

50-plusser wil vooral comfort

50-plussers stellen hoge eisen aan comfort, zekerheid, service en rust tijdens hun vakantie. Ze zijn zeer kritisch, zowel op het moment…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

50-plussers stellen hoge eisen aan comfort, zekerheid, service en rust tijdens hun vakantie. Ze zijn zeer kritisch, zowel op het moment van boeken als tijdens het verblijf, waarbij een goede prijs-kwaliteit verhouding doorslaggevend is. Persoonlijke aandacht, informatie en suggesties over activiteiten in de omgeving staan hoog op het wensenlijstje. Hotels en bungalowparken zijn favoriet. Dit zijn enkele resultaten van het onderzoek ‘50-plussers spreken voor zich’ van het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC).

related partner content for mobile comes here

Groepsgesprekken met 50-plussers, interviews met toeristische ondernemers deskresearch en het ContinuVakantieOnderzoek vormen de basis van het onderzoek. Het richt zich op het vakantiegedrag van 50-plussers in binnen- en buitenland, op wat zij van het toeristisch aanbod vinden en hoe zij graag benaderd willen worden. In de publicatie worden concrete aanbevelingen gedaan voor het te voeren product-, prijs- en communicatiebeleid.

Anno 2004 is één op drie Nederlanders 50 jaar of ouder, oftewel 32 procent. In 2020 zal dit aandeel stijgen naar 40 procent. Niet alleen meer mensen worden ouder, maar zij worden ook steeds ouder. Het blijkt dat veel van de huidige 50-plussers geëmancipeerd, actief en zelfbewust zijn, zij nieuwe initiatieven nemen, cursussen en opleidingen volgen, graag musea bezoeken, vrijwilligerswerk verrichten, aan fitness doen of surfen op het internet. Onderzoekster Astrid van de Kamp: ‘Ze zijn mondiger en willen over het algemeen niet op hun leeftijd worden aangesproken. Veel 50-plussers hebben het druk. Een belangrijk verschil met voorheen is dat hun agenda vol staat met activiteiten die ze graag willen doen en niet met verplichtingen.’

Eenderde van alle vakanties wordt ondernomen door 50-plussers, hiervan nemen senioren tot 65 jaar een kwart voor hun rekening. 60 tot 65-jarigen gaan maar liefst 3,5 keer in Nederland op vakantie, terwijl mensen jonger dan 50 jaar gemiddeld twee per jaar op vakantie gaan. 55-plussers vieren langer vakantie: in eigen land is dit een dag langer dan de gemiddelde Nederlander.
In totaal wordt door Nederlanders ruim 12,6 miljard euro uitgegeven aan vakantie in binnen- en buitenland. Hiervan is 4,7 miljard euro uitgegeven door senioren. ‘Voor een aantal dagen in een rustige omgeving, kwalitatief goed onderdak en een niet al te druk reisprogramma hebben zij geld over. Maar dan eisen ze comfort en service. Sommigen gaan zelfs vóór hun boeking de accommodatie bekijken. 65-plussers geven gemiddeld meer uit aan vakanties omdat zij vaak gebruik maken van duurdere vormen van logies en vervoer en hun verblijfsduur vaak langer is.’ Tijdens binnenlandse vakanties geven 65-plussers gemiddeld 200 euro per persoon uit, bij Nederlanders jonger dan 50 is dat 146 euro.

In het rapport ‘50-plussers spreken voor zich’ wordt het toeristisch bedrijfsleven concrete aanbevelingen gedaan. ‘Bedrijven die zich op de 50-plus markt willen begeven, moeten daadwerkelijk met deze groep in contact treden. Durf je te richten op deze doelgroep. Luister naar hen, abonneer je op tijdschriften, bekijk relevante websites. Senioren willen graag betrokken worden bij de ontwikkeling van diensten of producten voor hen. Het zou goed zijn wanneer in advertenties of commercials juist aandacht wordt besteed aan die aspecten waar senioren behoefte aan hebben, bijvoorbeeld een goed beeld van de accommodatie en de activiteiten in de omgeving’, aldus NBTC-onderzoekster Van de Kamp

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in