3 op de 4 Nederlanders gaan 'thuis uit eten'
Vrijdag: pr-dag. Onderstaand onderzoek werd in opdracht van Super de Boer uitgevoerd, ter ere van het premium huismerk Superieur. Want daar wordt deze maand veel van verwacht. Houdt u dat dus even in het achterhoofd als u deze posting leest.
Twee van de drie Nederlanders bezoeken minder vaak een restaurant. Van hen verwacht bijna de helft volgend jaar nog minder vaak uit eten te zullen gaan. In plaats daarvan gaat 72 procent liever 'thuis uit eten'.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaVan deze groep zegt 25 procent volgend jaar vaker zelf luxer te zullen koken. Dit blijkt uit onderzoek door Goos Marketing Research in Amstelveen, in opdracht van Super de Boer.
De respondenten uit het onderzoek (n=509, leeftijd tussen 25 en 65 jaar, waarvan 53 procent mannen en 47 procent vrouwen) zijn te verdelen in twee groepen: mensen die nu al vaker thuis uit eten gaan, en mensen die dat nog niet of nauwelijks doen.
Van de respondenten die hebben aangegeven op dit moment nog niet thuis luxe te dineren, overweegt 52 procent dit volgend jaar wel te zullen gaan doen. De belangrijkste reden die zij hiervoor opgeven, is dat thuis uit eten goedkoper is (43 procent).
Voor mensen die nu al aangeven thuis uit eten te gaan, is prijs ook een belangrijk aspect van hun keuze (47 procent). 40 procent vindt thuis uit eten gezelliger. 35 procent eet liever thuis omdat men het leuk vindt om zelf te koken.
Dertig procent laat anderen bovendien graag meegenieten van de eigen kookkunsten. 33 procent gaat liever thuis uit eten, omdat men de avond dan zelf in de hand heeft.
Volgens Eric Leebeek, directielid Super de Boer, bevestigt dit het beeld dat het levensmiddelenconcern al had: 'We hebben het onderzoek laten uitvoeren, omdat we op basis van het bestedingspatroon van onze klanten aan de kassa een ontwikkeling zagen die op een trend leek te duiden. Zo is bijvoorbeeld het volume van onze eigen Superieur-productlijn ten opzichte van januari 2007 exponentieel gegroeid. Het onderzoek toont aan dat die trend dus inderdaad gaande is', aldus Leebeek.
(Foto's zijn kerstkiekjes uit de jaren '30, van Hans Dokkum, directeur persbureau Aneta in Batavia)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid