15 procent meer internetbesteding
DM News publiceert de verwachtingen voor de reclamemarkt voor 2005 van Robert J. Coen, directeur glazenbolkijken van Universal McCann. Aardige cijfers
De hoogste groei verwacht hij van de bestedingen op internet, met 15 procent voor heel 2005, tot een totaal van 7,9 miljard dollar. Dan moet er nog een hogere groei voor de rest van het jaar komen want over het eerste kwartaal van 2005 schat Coen de groei in internetbestedingen op 8,2 procent. In de cijfers neemt hij het adverteren bij zoekdiensten niet meer.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaOpvallend hoog is de verwachte groei in ouderwets papier: DM mag een toename van de bestedingen tegemoet zien van 8,5 procent, gelijk aan de groei voor de eerste drie maanden van 2005. Het totaal komt dan op 56,6 miljard dollar. De groei is vooral te danken aan de beperkingen die met het 'do not call' register in de VS zijn opgelegd aan telemarketing.
Er vindt een verschuiving plaats van ongewenste telefoontjes naar ongevraagde post, zo gaat dat bij 'creatieve' marketeers. Alleen al in de eerste drie maanden van 2005 is er weer een flink bos gekapt om de rotzooi van totaal 20 miljard folders voor Amerikaanse consumenten en bedrijven te kunnen produceren.
Net als in Nederland groeide in de VS ook het adverteren in tijdschriften, met 9,5 procent. De bestedingen aan tv-spots daalden met 5,8 procent en bij kranten met 0,6 procent.
Coen verwacht dat in totaal de groei in adverteren in de VS dit jaar op 5,7 procent zal uitkomen, iets minder dan de 5,7 procent die hij eind 2004 nog voorspelde voor 2005. Het totaal komt dan op een kleine 280 miljard.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid