Overslaan en naar de inhoud gaan

Winstgevendheid UMTS zwaar overschat

Mobiele operators zijn veel te optimistisch over de penetratiesnelheid en winstgevendheid van UMTS, volgens onderzoeksbureau Forrester. Van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Slechts 10 procent van de Europese mobiele bellers maakt in 2007 gebruik van UMTS, schat Forrester in. Dat is slechts eenvijfde van wat de operators verwachten. In de meeste landen zal pas in 2014 break-even gedraaid worden. In Finland, Frankrijk, Italië en Zwitserland zal dat het vroegst zijn, waarschijnlijk tussen 2010 en 2012. Dat komt omdat daar het minste concurrentie is terwijl de markt groot is. Engeland, Duitsland, Spanje en Portugal zullen niet voor 2015 in de zwarte cijfers komen. In alle landen wordt de concurrentie heviger, waardoor de kosten voor klantenacquisitie omhoog gaan en er meer subsidie moet worden gegeven op de toestellen.

related partner content for mobile comes here

Forrester voorziet problemen met de technologie en de netwerken – de aansluiting tussen netwerkcomponenten van verschillende partijen, de overgang van UMTS- naar GSM-netwerken en de beschikbaarheid van toestellen. Ook operationele issues zoals het aangaan van partnerships en het afsluiten van service-level agreements zal vertragend werken.
Bovendien zijn Europeanen traditioneel traag met het adopteren van nieuwe diensten, zie i-mode.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in