Overslaan en naar de inhoud gaan

Wereldwijd acht procent groei voor pr-bureaus

Anders dan in Nederland, doen pr-bureaus het wereldwijd redelijk tot goed. Volgens Holmes Report groeide de bureaubranche in 2012 voor het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Opvallend is dat onafhankelijke bureaus opnieuw beter presteren dan de bureaus die deel uitmaken van een netwerk. Gezamenlijk realiseerden ze 8,6 procent omzetgroei. De omzert van de vijf grootste netwerken (WPP, Omnicom, Interpublic, Publicis en Havas) groeiden gemiddeld zes procent. De lijst van grootste pr-bureaus wordt aangevoerd door het onafhankelijke Edelman dat in 2012 665,6 miljoen dollar (505,4 miljoen euro) omzet draaide.

related partner content for mobile comes here

Wel nam bij de meeste bureaus uit de top tien de groei af. Zo ook voor Edelman. Alleen Ketchum en MSL konden nog dubbele groeipercentages tonen. Grootste stijgers komen niet verrassend uit de BRICK-landen. Het Chinese Blue Focus was de grootste groeier - met 39 percent, met als tweede het Braziliaanses FSB dat 14 procent meer omzet realiseerde.

Volgens Holmes Report, dat het onderzoek verrichte in samenwerking met International Communications Consultancy Organisation (ICCO), ligt de totale omzet van de branche op $11 miljard (8,35 mld euro) en werken er naar schatting wereldwijd 75.000 mensen bij bureaus. Het marktaandeel van de netwerkbureaus neemt dit jaar verder af (naar 40 procent van 50 procent twee jaar geleden) wat volgens Holmes onderstreept dat opdrachtgevers steeds minder vaak voor het ‘groter is beter principe’ gaan. ‘De groei in de markt komt duidelijk van kleine en middelgrote zelfstandige bureaus’, aldus Holmes.

Zorgwekkende ontwikkeling volgens het is dat de omzet per medewerker gedaald is van $ 151.000 (114.600 euro) naar $142.000 (107.800 euro) dit jaar. Dit kan duiden op een groei van activiteiten in developing markets (waar tarieven lager liggen), maar kan eveneens een indicatie zijn dat tarieven onder druk staan.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in