Overslaan en naar de inhoud gaan

Vrijetijdsector heeft interesse in CRM

Bedrijven in de vrijetijdsector hebben een toenemende belangstelling voor Customer Relationship Management (CRM). Wel zijn er grote…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Sommige bedrijven benutten de mogelijkheden van CRM duidelijk beter dan andere. In veel gevallen beschikken de bedrijven over een redelijk gevulde database, maar de strategische visie op CRM blijft vaak achterwege.

related partner content for mobile comes here

Dit blijkt uit een grootschalig onderzoek van NHTV internationale hogeschool Breda onder verschillende bedrijfstypes van de vrijetijdssector. CRM is een bedrijfsstrategie die erop gericht is met de klant een duurzame en wederzijds winstgevende relatie te ontwikkelen met behulp van een ICT-infrastructuur. De doelstelling van het onderzoek was een beeld te krijgen in welke mate organisaties marketing en met name CRM toepassen. Er zijn circa 120 diepte-interviews gehouden en in totaal hebben circa 300 bedrijven een enquête geretourneerd. Het onderzoek is gehouden onder reisbureau’s, touroperators, theaters, bioscopen, poppodia, campings, hotels, Betaald Voetbal Organisaties en congresorganisatiebureau’s.

Reisbureau’s en campings hebben een redelijk gevulde database maar de strategische en operationele aanpak dient te worden uitgebouwd. Poppodia en bioscopen hebben zelfs beperkte databases. De databases in de bedrijven die actief zijn in een b-to-b markt zijn wel redelijk gevuld, maar de strategische toepassingen blijven achter bij de mogelijkheden.

Bedrijven die over een goede database beschikken kunnen hun klanten rangordenen naar financieel belang. De klanten met de meeste omzet zouden ook de meeste aandacht moeten krijgen en met hen zou meer en directer gecommuniceerd kunnen worden. Er zou meer aandacht kunnen zijn voor e-business, virale marketing (vaker benutten e-mail en e-nieuwsbrieven) en zoekmachine-optimalisatie (hoe optimaliseer je de ‘ranking’ van een website bij diverse zoekmachines). De interne en externe samenwerking zou verbeterd kunnen worden (verbetering communicatie tussen front- en back-office en centralisering van databases en marketingactivititeiten). Bedrijven dienen daarnaast een ‘permission marketingbeleid’ vast te stellen in het kader van het met toestemming verzenden van (e-)mail in lijn met de nieuwe wetgeving Wet Bescherming Persoonsgegevens. Ten slotte kunnen ze meer inzicht verkrijgen in de variëteit van het vrijetijdgedrag van de klanten, de retentie van klanten en mogelijke redenen van klantverlies.

De volledige rapportages over de verschillende bedrijfstypes zijn te downloaden via

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in