Overslaan en naar de inhoud gaan

“Voedselspotjes overheid te saai

Spotjes van de overheid over bijvoorbeeld vet voedsel zijn vaak droog en saai. De spotjes zouden meer ‘op gevoel moeten spelen’ om op…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat constateert socioloog Hans Dagevos van het Landbouw Economisch Instituut (LEI) in zijn rapport 'Voedselbeelden'. De fout die bijvoorbeeld het Voedingscentrum in zijn spotjes maakt, is volgens Dagevos vasthouden aan ‘feiten en rationaliteit'. Snoepfabrikanten en hamburgerketens maken juist meer gebruik van emoties om hun waar aan de man te brengen. Dat 'recht op genot' slaat vervolgens beter aan dan de waarschuwing tegen overgewicht. ‘Blijft de overheid zich alleen richten op ratio, dan mist zij inleving en zicht op wat er leeft in de samenleving.'

related partner content for mobile comes here

Volgens de LEI-onderzoeker staat vooral het beeld centraal. Een merk heeft een bepaald imago, dat lang niet altijd precies hoeft te kloppen met de werkelijkheid. Sigaretten zijn bijvoorbeeld decennia lang door de reclame geassocieerd met jonge, gezonde en sportieve mensen.

In het rapport meldt Dagevos dat de overheid nog wat huiverig is om zaken als voedselveiligheid en gezondheid te verkopen op gevoel. ‘Maar vooral in de communicatie met burgers zou de overheid minder bang moeten zijn om emotionele beelden te gebruiken', vindt Dagevos.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in