“Voedselspotjes overheid te saai
Dat constateert socioloog Hans Dagevos van het Landbouw Economisch Instituut (LEI) in zijn rapport 'Voedselbeelden'. De fout die bijvoorbeeld het Voedingscentrum in zijn spotjes maakt, is volgens Dagevos vasthouden aan ‘feiten en rationaliteit'. Snoepfabrikanten en hamburgerketens maken juist meer gebruik van emoties om hun waar aan de man te brengen. Dat 'recht op genot' slaat vervolgens beter aan dan de waarschuwing tegen overgewicht. ‘Blijft de overheid zich alleen richten op ratio, dan mist zij inleving en zicht op wat er leeft in de samenleving.'
Volgens de LEI-onderzoeker staat vooral het beeld centraal. Een merk heeft een bepaald imago, dat lang niet altijd precies hoeft te kloppen met de werkelijkheid. Sigaretten zijn bijvoorbeeld decennia lang door de reclame geassocieerd met jonge, gezonde en sportieve mensen.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisIn het rapport meldt Dagevos dat de overheid nog wat huiverig is om zaken als voedselveiligheid en gezondheid te verkopen op gevoel. ‘Maar vooral in de communicatie met burgers zou de overheid minder bang moeten zijn om emotionele beelden te gebruiken', vindt Dagevos.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid