‘Donateursvertrouwen stijgt gestaag’
Het Nederlandse Donateurspanel meet elke twee maanden de index voor het donateursvertrouwen in goede doelen. Die index geeft aan in hoeverre het beter of slechter gaat met het vertrouwen in goede doelen en wordt samengesteld op basis van drie factoren; het geefklimaat, de geefbereidheid en de ontwikkeling van het imago van goede doelen.
In januari 2007 blijkt het vertrouwen van donateurs opnieuw te zijn gestegen (-11 naar -6). In januari 2007 is ook onderzoek gedaan naar het werkelijke geefgedrag van donateurs. Dat blijkt naar frequentie en bedragen sterk te varieren.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaSinds het begin van de metingen is een gestage stijging ingezet die het consumentenvertrouwen volgt, zij het met enige achterstand. Nog steeds zijn er meer mensen die negatief denken dan mensen die positief denken over het donateursvertrouwen. Dit blijkt uit het feit dat het indexcijfer nog steeds negatief is. De flinke stijging van het donateursvertrouwen in januari 2007 kan volledig worden toegeschreven aan het feit dat men veel positiever is gaan denken over het geefgedrag van de Nederlandse bevolking als geheel. Het geefklimaat steeg van -16 naar 2. Over het eigen geefgedrag (geefbereidheid) is men wat kritischer gaan denken, net als over het imago van goede doelen.
De conclusies van deze achtste meting zijn gebaseerd op de online reacties van ruim 1591 respondenten uit een representatieve steekproef van 20.000 personen die door het Nederlandse Donateurspanel zijn benaderd. Dit panel is een initiatief van WWAV, WDM en NetQuestionnaires.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid