Overslaan en naar de inhoud gaan

Commentaar op nieuwe SIRE: 'Campagne bevestigt genderstereotypen'

MET POLL Jongens krijgen niet genoeg ruimte om jongen te zijn, waarschuwt de Stichting Ideële Reclame (SIRE)
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Stichting Ideële Reclame (SIRE) en reclamebureau Grey Amsterdam beginnen een nieuwe campagne, waarin zij betogen dat jongens meer ruimte moeten krijgen voor jongensgedrag. De boodschap luidt: Laat jij jongens nog wel jongen zijn?

related partner content for mobile comes here

Heeft Sire met het thema ‘laat jongens weer jongens zijn’ een belangrijk maatschappelijk onderwerp te pakken? Breng uw stem uit onderaan dit artikel.

 

‘Jongens en meisjes zijn gelijkwaardig, maar niet hetzelfde’


Met deze campagne wil SIRE opvoeders aan het denken zetten over hoe ze met jongens omgaan. Lucy van der Helm, directeur van SIRE: ‘Voor jongens die te weinig ruimte krijgen, liggen onderpresteren, onzekerheid en motivatieproblemen op de loer. Jongens en meisjes zijn gelijkwaardig, maar niet hetzelfde. Met deze campagne willen we een discussie op gang brengen die er hopelijk voor zorgt dat jongens meer ruimte krijgen om zich te ontwikkelen op de manier die het beste bij hen past.’

Lucy van der Helm, directeur van SIRE: ‘Voor jongens die te weinig ruimte krijgen, liggen onderpresteren, onzekerheid en motivatieproblemen op de loer. Jongens en meisjes zijn gelijkwaardig, maar niet hetzelfde. Met deze campagne willen we een discussie op gang brengen die er hopelijk voor zorgt dat jongens meer ruimte krijgen om zich te ontwikkelen op de manier die het beste bij hen past.’

, directeur van SIRE: ‘Voor jongens die te weinig ruimte krijgen, liggen onderpresteren, onzekerheid en motivatieproblemen op de loer. Jongens en meisjes zijn gelijkwaardig, maar niet hetzelfde. Met deze campagne willen we een discussie op gang brengen die er hopelijk voor zorgt dat jongens meer ruimte krijgen om zich te ontwikkelen op de manier die het beste bij hen past.’

Volgens Sire verwachten opvoeders dat kinderen zich rustig gedragen en stilzitten, maar jongens leren meer door te ontdekken, risico’s te nemen en veel te bewegen.

‘Jongensgedrag wordt minder gewaardeerd’


In het persbericht halen de partijen gedragsdeskundige Lauk Woltring aan. Hij onderschrijft het belang van de actie: ‘Hoewel ‘de jongen’ niet bestaat, is er een tendens gaande dat ‘jongensgedrag’ minder wordt gewaardeerd in onze maatschappij. We remmen jongens soms te veel af in hun gedrag, zo leren zij minder uit eigen ervaring en dat remt hen in hun ontwikkeling.’

In het persbericht halen de partijen gedragsdeskundige Lauk Woltring aan. Hij onderschrijft het belang van de actie: ‘Hoewel ‘de jongen’ niet bestaat, is er een tendens gaande dat ‘jongensgedrag’ minder wordt gewaardeerd in onze maatschappij. We remmen jongens soms te veel af in hun gedrag, zo leren zij minder uit eigen ervaring en dat remt hen in hun ontwikkeling.’

De campagne bestaat uit een tv-reclame, print, radio, outdoor en online (video). Online komen allerlei experts aan het woord. Zij benadrukken de ernst van het probleem en geven tips.

Onverwoestbaar Broekie


Als symbool voor de campagne is samen met DSM Dyneema en de denimfabrikant Soorty een onverwoestbare spijkerbroek ontwikkeld: Broekie. Broekie is 15 keer sterker dan staal. Via sire.nl/jongens maken opvoeders kans om de broek te winnen als zij de vraag ‘Laat jij jouw jongen wel genoeg jongen zijn?’ beantwoorden.

Als symbool voor de campagne is samen met DSM Dyneema en de denimfabrikant Soorty een onverwoestbare spijkerbroek ontwikkeld: Broekie. Broekie is 15 keer sterker dan staal. Via sire.nl/jongens maken opvoeders kans om de broek te winnen als zij de vraag ‘Laat jij jouw jongen wel genoeg jongen zijn?’ beantwoorden.

Reacties op social media


De campagne maakt heel wat los op sociale media. Een veelgehoord kritiekpunt is dat Sire met deze campagne genderstereotypen bevestigt. Sire zou het geen jongens, maar kindergedrag moeten noemen. Twitteraar Mitra Nazar (@Mitrala): ‘Mijn dochter wordt ook afgeremd in haar ontwikkeling als ze niet de ruimte krijgt te vallen, stoeien en te leren uit eigen ervaring, SIRE.’

De campagne maakt heel wat los op sociale media. Een veelgehoord kritiekpunt is dat Sire met deze campagne genderstereotypen bevestigt. Sire zou het geen jongens, maar kindergedrag moeten noemen. Twitteraar Mitra Nazar (@Mitrala): ‘Mijn dochter wordt ook afgeremd in haar ontwikkeling als ze niet de ruimte krijgt te vallen, stoeien en te leren uit eigen ervaring, SIRE.’

Gedragsdeskundige Woltring brengt nuance aan in dagblad Trouw: 'Niet alle jongens zijn hetzelfde, ook niet alle meisjes: het gaat om het algemene beeld. Er zijn nu eenmaal verschillen.'

Verborgen thema in de maatschappij


Grey Amsterdam is de bedenker van de campagne en van Broekie. Lionell Schuring en Frank van Rooijen vertellen dat zij een jaar geleden de briefing kregen van SIRE. Zij vertellen dat uit onderzoek van SIRE blijkt dat dit inderdaad een belangrijk verborgen thema is in de maatschappij. 'De discussies die je nu op Twitter ziet, voerden wij ook intern', zegt Schuring. 'Dat is eigenlijk ook de bedoeling. Het doel van de campagne is om de discussie aanzwengelen. Natuurlijk zijn niet alle jongens en meisjes hetzelfde. Daar gaat het niet om, daarom benadrukken we dat in het begin van het spotje.'

Grey Amsterdam is de bedenker van de campagne en van Broekie. Lionell Schuring en Frank van Rooijen vertellen dat zij een jaar geleden de briefing kregen van SIRE. Zij vertellen dat uit onderzoek van SIRE blijkt dat dit inderdaad een belangrijk verborgen thema is in de maatschappij. 'De discussies die je nu op Twitter ziet, voerden wij ook intern', zegt Schuring. 'Dat is eigenlijk ook de bedoeling. Het doel van de campagne is om de discussie aanzwengelen. Natuurlijk zijn niet alle jongens en meisjes hetzelfde. Daar gaat het niet om, daarom benadrukken we dat in het begin van het spotje.'

Het doel van de campagne is meer discussie over het onderwerp. Van Rooijen: 'Aan welke kant je ook staat, het is duidelijk dat er iets moet gebeuren. Voor ons is dit geslaagd als opvoeders zichzelf de vraag stellen: laat ik mijn zoon genoeg jongen zijn? Het antwoord daarop verschilt natuurlijk per kind.'

De makers


Grey Amsterdam is de bedenker van de campagne en van Broekie. De Issuemakers nam de totale PR voor haar rekening. Verder werkten mee: Chapter Film & Motion Design (TVC & bioscoop), Witman Kleipool, Mick de Lint (fotografie), Digined (social), Skybox (site), Venture Collective (expertvideo’s), Soundcircus (radio), Posij (muziek), DSM & Soorty voor de onverwoestbare broek, Monalyse (monitoring) en MeMo² (onderzoek).

Grey Amsterdam is de bedenker van de campagne en van Broekie. De Issuemakers nam de totale PR voor haar rekening. Verder werkten mee: Chapter Film & Motion Design (TVC & bioscoop), Witman Kleipool, Mick de Lint (fotografie), Digined (social), Skybox (site), Venture Collective (expertvideo’s), Soundcircus (radio), Posij (muziek), DSM & Soorty voor de onverwoestbare broek, Monalyse (monitoring) en MeMo² (onderzoek).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in